آیا از خواص چای سیاه برای لاغری آگاه هستید؟

اضافه وزن و چاقی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای سلامتی دانست. زندگی بدون تحرک و پشت میز نشستن بسیاری از افراد باعث شده است که اضافه وزن در عصر حاضر به مشکل بزرگی تبدیل شود. این امر سبب شده که پیدا کردن روش‌های جدید برای کاهش وزن به یک اولویت برای دانشمندان تبدیل شود. معمولا متخصصان از روش‌هایی مانند تمرینات ورزشی شدید، تغییر رژیم غذایی یا تغییر کامل سبک زندگی برای کاهش وزن افراد کمک می‌گیرند. اما اخیرا دانشمندان متوجه شده‌اند که  یکی دیگر از روش‌های موثر استفاده از خواص چای سیاه برای لاغری است. در این نوشته که توسط بازار محلی آنلاین واجارو برای شما گردآوردی شده است تلاش داریم تا خواص لاغری چای سیاه را بررسی کنیم.

1 1

حتما بخوانید: خواص و مضرات چای سیاه

چرا باید لاغر شویم؟

چاقی یکی از دلایلی است که بسیاری از آدم‌ها بخاطر آن می‌میرند. بله درست خواندید، چاقی باعث به وجود آمدن بیماری‌ها و عارضه‌هایی می‌شود که ممکن است باعث مرگ انسان شود. در اینجا تنها به چند عارضه‌ای که می‌تواند به دلیل چاقی بروز کند اشاره خواهیم کرد.

  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع ۲
  • افزایش احتمال بروز سکته قلبی
  • سکته مغزی
  • کبد چرب
  • آرتروز و مشکلات مربوط به مفاصل
  • سرطان

علاوه بر مشکلات جسمی، افراد چاق ممکن است دچار مشکلات روانی هم شوند. زیرا چاقی چندان مورد پسند مردم نیست و این امر ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس فرد چاق و مشکلات روحی روانی دیگری شود. حال بهتر است برویم سراغ اصل مطلب؛ یعنی خواص لاغری چای سیاه

خواص چای سیاه برای لاغری

تاریخچه چای به حدود  ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. استفاده اولیه از این نوشیدنی کاملا با دیدگاهی که ما امروزه بخاطر آن چای می‌نوشیم تفاوت داشت. در ابتدا چای را تنها به عنوان یک نوشیدنی برای افزایش دمای بدن مصرف می‌کردند. اما امروزه ما با خواص چای سیاه به خوبی آشنا هستیم و می‌دانیم که این نوشیدنی بسیار پرخاصیت است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای سیاه روی فشار خون، پوست و مو و ریه تاثیرات مثبتی دارد و برای کاهش وزن نیز مفید است.

چای سیاه به عنوان اکسید شده‌ترین نوع چای شناخته می شود. این نوشیدنی اگر در حد متعادل مصرف شود، آنتی اکسیدان های قوی موجود در آن می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی، بهبود ایمنی، سلامت قلب، کنترل سطح کلسترول و تنظیم وزن فرد شود. فواید سلامتی چای سیاه عمدتاً از مجموعه فلاونوئیدهای خود ناشی می‌شود فلاونوئیدها (نوعی از آنتی اکسیدان‌های موجود در چای) عامل بسیاری از مزایای سلامتی چای هستند. همه انواع چای از برگ‌های یک گیاه تهیه می‌شوند، به این معنی که همه آن‌ها حاوی گروهی از فلاونوئیدها به نام کاتچین هستند.

در چای سبز، کاتچین‌ها فلاونوئیدهای اولیه هستند. هنگامی که برگ‌ها برای تولید چای سیاه فرآوری می‌شوند، کاتچین‌ها انواع جدیدی از فلاونوئیدها به نام تآروبیگین و تافلاوین را نیز تولید می‌کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چای سیاه چگونه روی کاهش وزن تاثیر دارد.

2 1

تغییرات در باکتری روده

بدن‌ ما خانه میلیون‌ها باکتری و میکروارگانیسم‌های دیگر مانند ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌هایی با نام کلی میکروبیوم است که برای سالم ماندن آن نقشی حیاتی دارند. تحقیقاتی نشان می‌دهد که چای سیاه با کمک یک مکانیزم خاص از طریق میکروبیوم روده، به کاهش وزن و سلامتی کمک می‌کند. این مکانیزم کاملاً با مکانیزمی که توسط ذرات چای سبز انجام می‌شود متفاوت است. این مطالعه همچنین نشان داد که چای سیاه باعث کاهش باکتری‌های روده مرتبط با چاقی می‌شود.

سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داده است که فلاونوئیدهای موجود در چای سیاه باعث کاهش چربی‌های احشایی و سطوح تری‌گلیسیرید و همچنین مهار چاقی ناشی از التهاب می شود.

چای سیاه نوشیدنی کم کالری

چای سیاه یک نوشیدنی کم کالری است. مردم معمولا برای رفع خستگی و تشنگی و حتی آرامش از نوشیدنی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. چای یک نوشیدنی کم کالری است و به عنوان یک نوشیدنی طبیعی و سالم شناخته می‌شود. این نوشیدنی می‌تواند جایگزینی مناسب برای نوشیدنی‌های دیگر باشد. برای مثال یک نوشابه بزرگ بیش از ۴۰۰ کالری به شما می‌دهد در حالی که هر فنجان چای سیاه حاوی ۲ کالری و همچنین دارای صفر درصد کلسترول و چربی اشباع شده است. استفاده از چای سیاه برای لاغری باید طوری باشد که این نوشیدنی بدون هیچ‌گونه شیرین کننده‌ای مصرف شود. اضافه کردن شکر، عسل، شیر و… می‌تواند میزان کالری چای را افزایش دهد.

متابولیسم را افزایش می دهد

چای سیاه حاوی مقادیر کافئین بیشتری نسبت به سایر انواع چای می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند متابولیسم پایه‌ای بدن را تا ۶ درصد افزایش دهد. همچنین کافئین بدن را تشویق می‌کند تا کار تجزیه چربی‌های ذخیره شده بدن را سرعت ببخشد. این کار که به آن لیپولیز گفته می‌شود نقش مهمی در از بین رفتن چربی‌های بدن و در نتیجه لاغری دارد.

باید به این نکته مهم توجه کنید که مصرف کافئین بیشتر به معنی متابولیسم بیشتر نیست. در واقع حداکثر استفاده از کافئین در طول روز برای یک فرد عادی ۴۰۰ میلی‌گرم است. این مقدار در افرادی که به کافئین واکنش نشان می‌دهند یا زنان باردار و افراد داری فشار خون بالا بسیار کمتر است و حتما باید برای مصرف کافئین با پزشک مشورت کنند.

3 1

چند توصیه برای استفاده از چای سیاه برای لاغری

به خاطر داشته باشید که کاهش وزن با چای سیاه زمانی موثر است که به مقدار متوسط چای مصرف کنید. در مورد چای سیاه باید دقت کنید که میزان کافئین این نوع چای از بقیه انواع چای بیشتر است. استفاده زیاد از چای سیاه و در نتیجه کافئین باعث برو مشکلاتی در بدن می‌شود که کم آبی بدن یکی از آن‌ها است.

ماده دیگری به نام تانن در چای سیاه وجود دارد که مسئول طعم قوی آن است. تانن در همه انواع چای یافت می‌شود اما مقدار آن در چای سیاه نسبت به سایر انواع چای بیشتر است. به طور کلی استفاده از تانن‌ها درمقادیر متوسط بی‌ضرر است اما اگر بیش از حد از آن مصرف کنید ممکن است معده را ناراحت کرده و حتی باعث تهوع و استفراغ شود. ممکن است مصرف چای سیاه روی عملکرد برخی از داروها تاثیر بگذارد. بخاطر داشته باشید که در صورت مصرف دارو حتما  در مورد مصرف چای سیاه نیز از پزشک خود مشورت بگیرید.

حال که از خواص چای سیاه برای لاغری آگاه شدید به این نکته نیز توجه کنید که نباید از یک فنجان چای انتظار اثر فوری و شدید داشته باشید.  اگر واقعا قصد دارید وزن کم کنید باید چای سیاه را همراه با رژیم غذایی مناسب، استراحت و  ورزش در برنامه روزانه خود بگنجانید.

استفاده از چای سیاه طبیعی  نیز نکته دیگری است که اهمیت زیادی دارد. برای خرید چای سیاه طبیعی و بدون هیچ ماده افزودنی که سلامت شما را به خطر بیندازد می‌توانید به فروشگاه محصولات کشاورزی واجارو مراجعه کنید. واجارو یک بازار محلی آنلاین است که می‌توانید بسیاری از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود و خانواده‌تان را از آن تهیه کنید. واجارو محصولات کشاورزی را به صورت مستقیم از دست کشاورز گرفته و در دست شما قرار می‌دهد تا طعم زندگی روستایی را مزه کنید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up