word image 20322 1

آیا عینک نزدن منجر به افزایش ضعیفی چشم میشود؟

تشخیص ضعیفی چشم به چه صورت است ؟ چه عواملی باعث ضعیف شدن چشم می‌شود. یا به نظر شما کدام قسمت از چشم آسیب می بیند که باید از عینک استفاده کنیم. اینها مواردی است که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. صاپتیک استور وب سایت جامی است که به بررسی علل ضعیفی چشم و مسائل مربوط به تشخیص ضعیفی چشم میپردازد و به این سوال پاسخ دهد که آیا عینک نزدن منجر به افزایش ضیفعی چشم می‌شود یا خیر.

طبیعتا یکی از راه‌های رایج و کاربردی برای تقویت بینایی در افرادی که دارای چشم‌های ضعیف هستند، استفاده از عینک طبی و یا لنزهای طبی است. اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که در صورت عدم استفاده از عینک، آیا ضعف بینایی بدتر می‌شود؟ اگرچه نزدن عینک به چشم شما آسیب نمی‌زند، اما ممکن است علائم ناخوشایندی را در صورت عدم استفاده از عینک تجربه کرد. اگر چشمان ضعیفی دارید، شدت این علائم به سن شما و دلیل ضعف چشم شما بستگی دارد. اگر شما بزرگسال هستید، و به دلیل داشتن دید تار باید از عینک استفاده کنید، نزدن عینک میزان دید شما را بدتر نمی‌کند، اما باعث می‌شود چشم شما سخت تر کار کند. استفاده از عینک باعث می‌شود فشار کمتری به چشم وارد شود؛ به همین خاطر کشیدگی چشم و دیگر تاثیرات ناخوشایند را کاهش می‌دهد.

علائم مضر استفاده نکردن از عینک:

این کاملا مسلم است که عینک زدن باعث می‌شود شما شفاف تر ببینید! پس چه مقاومتی درباره نزدن آن وجود دارد؟ در ادامه علائمی که ممکن است در صورت عدم استفاده از عینک، تجربه کنید، آورده شده است.

  • سرگیجه
  • دید دوگانه
  • حالت تهوع
  • ضعف عضلات چشم

word image 20322 2

توجه داشته باشید که افراد بزرگسال و کودکانی که برای حل تنبلی چشم و دوگانگی دید از عینک استفاده می‌کنند؛ در صورت عدم استفاده از عینک باعث بدتر شدن این شرایط شده و تبدیل به یک مشکل دائمی می‌شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید بدون استفاده از عینک می‌توانید بر ضعف بینایی خود غلبه کنید، باور اشتباهی است؛ زیرا علائمی که در صورت عدم استفاده از عینک مانند سر درد و … رخ می‌دهد می‌تواند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و کیفیت زندگی شما را کاهش می‌دهد.

راه‌های تشخیص ضعیفی چشم چیست؟

تشخیص ضعیفی چشم توسط علائم مختلفی انجام می‌شود که پس از مشاهده هر کدام از این علائم باید به پزشک مراجعه کنیم. پس از مراجعه به پزشک، دکتر با معاینه چشم و انجام تست بینایی می‌تواند میزان ضعیفی چشم را اعلام کند.

علائمی که ممکن است نشان دهنده ضعیفی چشم باشد، عبارتند از:

  • دید تار
  • حساس شدن چشم به نور خورشید یا نور چراغ
  • دوتایی دیدن
  • سر درد
  • لکه دیدن

word image 20322 3

علت‌های رایج ضعف بینایی چیست؟

به نظر شما کدام قسمت از چشم آسیب می بیند که باید از عینک استفاده کنیم؟ سه عنصر مهم می‌تواند در تشخیص ضعیفی چشم اثرگذار باشد:

  1. چگونگی تمرکز نور بر شبکیه توسط قرنیه و عدسی
  2. میزان حساس بودن عصب‌های شبکیه و مرکز‌های بینایی در مغز
  3. توانایی مغز در تفسیر اطلاعاتی که از مغز دریافت می‌کند

عواملی همچون کاهش انعطاف‌پذیری عدسی که به آن پیرچشمی می‌گویند نیز از دیگر دلایل رایج ضعف چشم هستند. عامل بعدی آستیگماتیسم است که همان ناهنجاری در قرنیه می‌باشد. دور بینی و نزدیک بینی نیز از دلایل شایع ضعف بینایی هستند. پس تا جای ممکن از تماس مستقیم با نور شدید پرهیز نمایید و استفاده از وسایل دیجیتالی یا گوشی همراه را تنها به موارد ضروری موکول کنید. به فاصله کتاب از چشمان خود در زمان مطالعه دقت کنید و از بیداری های دیر وقت شبانگاهی پرهیز کنید.

آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم میشود؟

استفاده از عینک طبی می‌تواند بسته به اینکه نزدیک بین هستید یا دوربین، چشمان شما را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دهد. معمولا افراد نزدیک بین از عینک‌های طبی که دارای عدسی واگراست، استفاده می‌کنند. عدسی واگرا تصویر را کوچک‌تر می‌کند و باعث می‌شود این افراد چشم‌هایشان در پشت لنز کوچک‌تر دیده بشود. شماره چشم نیز در کوچک‌تر دیده شدن چشم پشت عدسی تاثیرگذار است. هر چه شماره چشم بیشتر باشد، چشمشان در پشت عدسی کوچک‌تر دیده می‌شود. برای حل این مشکل استفاده از عدسی‌های آسفریک و یا فشرده را به شما توصیه می‌کنیم.

ساختار این عدسی‌ها به شکلی است که ریز نمایی چشم‌ را تا حد امکان کاهش می‌دهند. بنابراین در جواب به این سوال که آیا ضعیفی چشم باعث کوچک شدن چشم میشود یا خیر، باید گفت ضعیفی چشم بر روی سایز فیزیکی چشم اثر نمی‌گذارد بلکه با توجه به شماره چشم، می‌تواند در پشت عدسی کوچک‌تر دیده شود.

word image 20322 4

چگونه نمره چشم را پایین بیاوریم؟

نمره چشم شماره‌ای است که دکتر پس از تشخیص ضعیفی چشم آن را به عنوان نمره چشم اعلام می‌کند و بر اساس آن عینک طبی مناسب تجویز می‌شود. لازم است بدانید که استفاده از عینک طبی باعث پایین آوردن نمره چشم نمی‌شود و تنها باعث واضح شدن دید شما می‌شود. برای تقویت چشم و پایین آوردن نمره چشم راه‌های مختلفی وجود دارد که نمی‌توان گفت به صورت صد در صد تاثیرگذار خواهد بود اما می‌تواند در بهبود بینایی شما تاثیر داشته باشد.

درمان ضعیفی چشم بدون عینک

همانطور که گفتیم، استفاده از عینک تنها باعث بهبود دید شما و رفع علائم آزار دهنده ناشی از ضعف چشم می‌شود. اما راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به تقویت بینایی کمک کند.

  • لیزر

در حال حاضر لیزر تنها راهی است که می‌تواند به طور دائمی ضعف چشمان شما را درمان کند. البته این بستگی به نمره چشم شما دارد و تشخیص آن بر عهده پزشک می‌باشد.

سایر راه‌هایی که می‌تواند باعث بهبود بینایی شود عبارتند از:

  • استفاده از انواع ویتامین‌های A
  • سیگار نکشیدن
  • ورزش کردن
  • خواب کافی
  • خیره نشدن به صفحه مانیتور به مدت طولانی
  • استفاده از عینک آفتابی زیر نور آفتاب

قیمت عینک چشم ضعیف

قیمت عینک چشم ضعیف به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک قیمت کلی برای آن در نظر گرفت. قیمت عینک طبی نسبت به سایر عینک‌های عادی گران‌تر است. عواملی که می‌تواند بر روی قیمت یک عینک طبی اثر گزار باشد شامل نام برند، کشور سازنده، کیفیت ساخت، جنس عدسی، جنس فریم و پوشش‌های عدسی و عینک می‌شود. برای خرید یک عینک طبی علاوه بر در نظر گرفتن کیفیت عدسی، حتما به استحکام، ثابت بودن رنگ فریم آن و سبکی آن توجه ویژه‌ داشته باشید.

word image 20322 5

جمع بندی نهایی

در این مقاله بررسی کردیم که آیا عینک نزدن باعث ضعیفی چشم می‌شود یا خیر و اینکه تشخیص ضعیفی چشم از طریق چه عواملی قابل مشاهده می‌باشد. همانطور که گفتیم اگر فردی دچار ضعف بینایی شده یکی از بهترین‌ راه‌کارها برای او استفاده از عینک است. عینک به خودی خود باعث درمان ضعف بینایی نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث شفاف شدن دید فرد شود. عدم استفاده از عینک ضعف چشم را بدتر نمی‌کند اما باعث می‌شود فشار بیشتری به چشم وارد شود و علائمی که فرد قبل از زدن عینک تجربه کرده دوباره باز گردد. این علائم شامل سردرد، حالت تهوع، دید دوگانه، تار دیدن و… می‌شود.

در نهایت چه بکنیم که چشممان ضعیفتر نشود.

توصیه ما این است که در صورت تشخیص ضعیفی چشم توسط پزشک متخصص، منطقی نیست که از عینک استفاده نکنید. شما می‌توانید با انجام راهکارهای ساده مانند ماساژ چشم، ورزش کردن، استفاده از عینک آفتابی و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A از ضعیف‌تر شدن چشم خود جلوگیری کنید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up