1

ایمپلنت و کامپوزیت دندان چه تفاوتی باهم دارند؟

انجام کامپوزیت یا ایمپلنت دندان می تواند بر افزایش اعتماد به نفس شما اثرگذار باشد و به شما لبخندی زیبا هدیه دهد. ولی میان این دو روش درمانی تفاوت هایی وجود دارد و هرکدام از آنها با توجه به شرایط شما می توانند به شما سود برسانند. در روش ایمپلنت برای دندان از دست رفته یک دندان جدید طراحی می شود و جایگزین آن می شود در حالی که در روش کامپوزیت، دندان موجود را با یک روکش می پوشانند تا ظاهری زیبا تر داشته باشد.

با مراجعه به یک متخصص دندان پزشک حرفه ای شما می توانید از تمامی جنبه های کامپوزیت و ایمپلنت دندان آگاه شوید. همچنین دندان پزشک با توجه به سبک زندگی و نیاز های شخصیتان به شما کمک می کند بهترین روش های درمانی را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله به تمامی جوانب هر دو روش ایمپلنت و کامپوزیت دندان و روش انجام آنها می پردازیم.

حتما بخوانید: بهترین پزشکان ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یا کامپوزیت دندان

ایمپلنت دندان (کاشت دندان) و کامپوزیت دندان (روکش دندان) هردو مزایای خاص خودشان را دارند. کامپوزیت می تواند دندان موجود را پوشش دهد و روکش آن شود ولی نمی تواند جایگزین دندان از دست رفته شود و ایمپلنت دندان برای چنین موقعیتی مناسب است. در هر صورت بیماران باید عواملی مانند جنبه های مالی درمان، تکنیک رویه ای و زیبایی شناسی را مد نظر قرار دهند.

آشنایی با ایمپلنت دندان

در روش ایمپلنت یک ریشه به جای دندانی که به هر دلیلی از بین رفته و دیگر وجود ندارد قرار می گیرد و همانند ریشه طبیعی دندان عمل می کند. ایمپلنت یک پایه ی پیچی شکل است که به استخوان فک پیچ می خورد. جنس این پایه از آلیاژ تیتانیوم است. بعد از انجام ایمپلنت حدود سه تا شش ماه زمان لازم است تا پایه ایمپلنت به شکل طبیعی به استخوان فک جوش بخورد. به این فرآیند یک پارچگی استخوان می گویند. در برخی از موارد ایمپلنت دندان می تواند قوی تر باشد. پس از کاشت ایمپلنت تاج روی آن چسبانده می شود. با نصب اباتمنت روی خط لثه و بالای ایمپلنت، دندان جدید (تاج) به آن تکیه می کند. حدود دو هفته زمان لازم است تا اباتمنت با لثه فیکس شود.

انجام ایمپلنت دندان حدود چندین جلسه طول می کشد. به دلیل استفاده از بی حسی موضعی شما در حین انجام ایمپلنت دردی را احساس نخواهید کرد و نیاز به نگرانی در این مورد نیست.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

مشاوره و معاینه اولیه

مشاوره و معاینه اولیه از اساسی ترین مرحله های درمان است. متخصص دندان پزشک در ابتدا دهان شما را معاینه می کند و پرونده ی دندان پزشکی شما را چک می کند. دندان پزشک برای اینکه بهترین گزینه را به شما معرفی کند با استفاده از اشعه ایکس استخوان فک شما را بررسی می کند. با انجام این بررسی مشخص می شود میزان استقامت فک شما چگونه است و آیا می تواند روش ایمپلنت را پشتیبانی کند یا نه؟ همچنین از توان تحمل ایمپلنت دندان برای خوردن، آشامیدن و صحبت کردن هم اطمینان حاصل می کند.

استخراج دندان های ضعیف

دندان پزشک با توجه به شرایط دندان های شما و درصورت خراب بودن آن ها تصمیم به استخراج  دندان می گیرد تا با اطمینان ایمپلنت شما انجام شود.

نصب ایمپلنت دندان

در مرحله ی بعد ایمپلنت درون لثه قرار داده می شود. برای این کار در محل مشخصی سوراخ و برش هایی ایجاد می شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد. در این استخوان کاشت ایمپلنت انجام می شود و در نهایت بخیه زده می شود تا بعد از گذشت مدت زمانی ایمپلنت به استخوان جوش بخورد. این مدت زمان به بیمار بستگی دارد.

قرار دادن تاج

پس از گذشت این مدت زمان و بهبود، تاج هایی که در آزمایشگاه توسط متخصص دندان پزشکی تهیه شده اند از طریق اباتمنت به ایمپلنت های کاشته شده متصل می شوند.

2

مزایای ایمپلنت دندان

  • با گذشت زمان در دندان کاشته شده تغییر رنگ، ترک خوردگی یا جا به جایی رخ نخواهد داد.
  • در صورت مراقبت اصولی طول عمر ایمپلنت دندان افزایش می یابد و می تواند بیست سال یا حتی بیشتر در دهان باقی بماند.
  • ایمپلنت دندان تا حدودی می تواند رشد استخوان را تحریک کند.
  • ایمپلنت سبب بیماری لثه ها نمی شود و همچنین دندان های پشتیبانی شده ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی نمی شوند و از بین نمی روند.
  • ایمپلنت ها با استخوان یکپارچه می شوند و با فک بیمار تلفیق می شوند. این امر سبب افزایش عمر ایمپلنت دندان می شود و به آن قدرت می بخشد. این تلفیق به این معناست که بیمار احساس نمی کند ایمپلنت یک شئ خارجی آزار دهنده است و ایمپلنت جزوی از دهان بیمار می شود.
  • با استفاده از ایمپلنت می توان کل یک فک را به طور کامل ترمیم کرد.
  • ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت خاصی ندارد. رعایت بهداشت دهان و دندان تنها امری است که برای مراقبت از ایمپلنت می توانید انجام دهید. نیازی به خودداری از خوردن غذا و برخی نوشیدنی ها نیست.

کامپوزیت دندان

متخصصان دندان پزشک به بیمارانی که مایل به پوشاندن و روکش کردن دندان های آسیب دیده، ترک خورده و تغییر رنگ داده هستند پیشنهاد می دهند از روش کامپوزیت دندان استفاده کنند. جنس کامپوزیت ها از رزین است که توسط دندان پزشک زیبایی روی دندان قرار می گیرد و به آن شکل داده می شود تا دندان فرد شکل زیبایی به خود بگیرد. بهتر است از کامپوزیت دندان برای دندان هایی که معمولا جلو قرار دارند استفاده شود.

کامپوزیت ونیر نتیجه ای مانند روکش های لمینت دندان دارد ولی آسیب کمتری به دندان می زند و همچنین در یک جلسه قابل انجام است. روش کامپوزیت ونیر مشابه ترین روش به جای لمینت دندان است.

روکش های کامپوزیت همانند لمینت دندان در آزمایشگاه دندان پزشکی آماده نمی شوند بلکه توسط دندان پزشک بر روی دندان انجام می شود به همین دلیل کامپوزیت دندان در یک جلسه قابل انجام است و نیازی به تراشیدن مینای دندان یا جلسات معاینه برای انجام کامپوزیت نیست.

کامپوزیت نسبت به لمینت دندان مزایای بیشتری دارد. هزینه انجام کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان ارزان تر است. همچنین به دلیل نتراشیدن دندان در روش کامپوزیت آسیب کمتری به دندان می رسد. البته طول عمر کامپوزیت دندان نسبت به روکش های لمینت سرامیکی کمتر است و نیاز به تعمیر و مراقبت دارد. روکش های لمینت نیاز کمی به تعمیر و نگه داری دارند و حدود 12 تا 25 سال دوام دارند.

مزایای کامپوزیت ونیر

  • از روکش های لمینت سرامیکی ارزان تر است.
  • نیازی به روکش موقت ندارد و در یک جلسه انجام می شود.
  • دندان نیاز کمی به آماده سازی دارد یا حتی گاهی نیاز به آماده سازی ندارد بنابراین کمترین آسیب به دندان ها وارد می شود.

این مطلب توسط سایت فارسی بیوتی نوشته و تهیه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی، ایمپلنت، کامپوزیت، لمینت، بلیچینگ دندان و مراقبت از دندان می توانید به این سایت مراجعه کنید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up