ایمپلنت یک روزه؛ معایب، هزینه و مراحل (راهنمای کامل)

اگر فکر میکنید با ایمپلنت یک روزه صاحب یک دندان شبیه دندانهای دائمی خودتان میشوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

کاشت دندان راه حل نهایی جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. و بین روش‌های مختلف آن، شاید ایمپلنت یک روزه جذاب‌ترین باشد. تصور اینکه بتوان در عرض یک روز دندان(ها) را جایگزین کرد، آنهم بدون دوره نقاهت طولانی، هر کسی را وسوسه می‌کند.

اما ایمپلنت یک روزه یا فوری دقیقا چیست، و آیا اصلا واقعیت دارد؟ قیمت ایمپلنت دندان در این روش چه تفاوتی با هزینه کاشت معمولی دارد؟ آیا متخصصان آن را توصیه می‌کنند، یا عوارض آن بیشتر از چیزی است که ارزش‌اش را داشته باشد؟ در ادامه به تمام این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

[برای دیدن لیست کامل قیمت ایمپلنت دندان کلیک کنید.]

ایمپلنت فوری چیست؟

در ایمپلنت‌های عادی، یک ساختار تیتانیومی به عنوان ریشه دندان در استخوان فک قرار گرفته، و سپس یک ساختار کامپوزیتی یا پرسلن سرامیکی به عنوان تاج (به آن پروتز دندانی هم می‌گویند) روی آن قرار می‌گیرد.

این چند خط توضیح کوتاه شامل چندین و چند مرحله می‌شود، از جمله آماده‌سازی استخوان فک، کاشت پایه، مراحل قالب‌گیری، ساخت پروتز و نصب آن. ایمپلنت یک روزه دقیقا همین مراحل طاقت‌فرسا را از میان بر می‌دارد.

در ایمپلنت یک روزه، تمام مراحل کاشت تنها در یک جلسه انجام می‌شود، و از نظر دوام و استحکام تفاوتی با ایمپلنت معمولی ندارد. این روش دقت و موفقیت خود را مدیون «دندانپزشکی دیجیتال» است. البته بسته به شرایط فرد، گاهی کاشت دندان چند هفته طول می‌کشد. اما در مقایسه با روش سنتی، چنین ایمپلنتی هم فوری محسوب می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ایمپلنت یک روزه برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست، و پیش‌نیازهای خاصی را می‌طلبد.

1

شرایط ایمپلنت یک روزه چیست؟

برای اینکه متخصص بتواند این روش را برای شما تجویز کند، باید چنین شرایطی را داشته باشید:

  • تراکم کافیِ استخوان فک: وقتی استخوان فک به اندازه کافی محکم نباشد، ریشه ایمپلنت متزلزل خواهد شد. اگر استخوان فک شما متراکم نباشد، پیش از ایمپلنت یک روزه باید عمل پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام دهید.
  • سلامت بافت دهان و دندان: سلامت کامل بافت دهان و دندان هم برای آغاز درمان ضروری است. بیماری یا التهاب لثه، عفونت‌ها و سایر مشکلات مشابه باید پیش از کاشت دندان برطرف شوند.
  • نداشتن عادات ناسالم: از سیگار کشیدن که بگذریم، یک عادت ناسالم به طور خاص به شما اجازه نمی‌دهد ایمپلنت یک روزه را انجام دهید: دندان قروچه. ساییدن دندان‌ها روی هم می‌تواند احتمال موفقیت این درمان را به شدت کاهش دهد. با قدرت و محکم جویدن هم چالش مشابهی را ایجاد می‌کند.
  • سلامت عمومی: در کنار سلامت دهان و دندان، سلامت عمومی شما هم اهمیت دارد. بیماری‌های سیستم ایمنی از جمله مشکلاتی هستند که مانع ایمپلنت فوری می‌شوند.
  • عدم مصرف برخی داروها: برخی داروها روند ترمیم بافت‌ها و استخوان‌ها را به تاخیر می‌اندازند. اگر مصرف‌کننده چنین داروهایی هستید، شاید بهتر است پس از پایان آنها به آغاز درمان فکر کنید.

فرض کنیم شما تمام این شرایط را دارید، و یک کاندید مناسب برای کاشت یک روزه دندان محسوب می‌شوید. در ادامه روش‌های متفاوت ایمپلنت یک روزه را بررسی می‌کنیم.

انواع ایمپلنت فوری

سه روش اصلی برای انجام کاشت یک روزه دندان وجود دارد. هریک از این روش‌ها شرایط و مراحل خود را دارند. اما در نهایت، اگر درمان موفقیت‌آمیز باشد، استحکام نتیجه نهایی با ایمپلنت‌های سنتی برابری می‌کند. البته قیمت ایمپلنت دندان فوری با روش عادی تفاوت‌هایی دارد، که در بخش‌های بعد به آن می‌پردازیم.

ایمپلنت یک روزه فرش ساکت (Fresh Socket)

در این روش دندانپزشک ابتدا از داخل دهان عکس‌برداری می‌کند، و ناحیه مدنظر را کاملا بررسی می‌کند. در صورت نبود مشکل، دندانپزشک دندان‌(ها) را می‌کشد و بلافاصله پایه ایمپلنت را درون حفره(های) به‌جا مانده قرار می‌دهد. اگر شرایط مناسب باشد، متخصص در همان جلسه تاج دندان را هم روی پایه قرار می‌دهد.

این شیوه کمترین آسیب را به بافت لثه وارد می‌کند. در نتیجه لثه سریع التیام پیدا می‌کند، و ریشه ایمپلنت را در بر می‌گیرد. امکان بروز عفونت هم بسیار کم است. تراکم استخوانی مناسب، مهمترین پیش‌نیاز روش Fresh Socket است.

ایمپلنت یک روزه به این روش هرچند بسیار محبوب است، اما حساسیت بالایی دارد و مهارت زیادی را می‌طلبد.

جایگذاری فوری (Immediate Loading)

در این روش هم معمولا در همان جلسه‌ای که دندانپزشک ریشه ایمپلنت در فک قرار می‌دهد، تاج دندان هم ساخته و نصب می‌شود. البته به شرایط بیمار و وضعیت ریشه، احتمال دارد قرار دادن تاج یکی دو هفته عقب بیفتد.

ایمپلنت یک روزه به روش جایگذاری فوری برای چند دندان هم کاربرد دارد؛ اما اینکار به جراحی نیاز دارد.

ایمپلنت یک روزه کم‌تهاجم

این مدل را می‌توان ترکیبی از دو روش بالا دانست. در روش کم‌تهاجم، ایمپلنت را مدتی بعد از کشیدن دندان در استخوان فک بیمار قرار می‌گیرد (مثلا چند ماه). به این ترتیب، جایگاه کشیدن دندان فرصت ترمیم پیدا می‌کند. اینجا جراحی ضروری نیست، و مراحل درمان با گاید سرجری و فناوری‌های دیجیتال جلو می‌رود.

شاید این روش دقیقا ایمپلنت یک روزه نباشد. اما همین افزایش طول درمان از تحریک لثه و استخوان جلوگیری کرده، و آن را کم‌تهاجم می‌کند. همچنین، توجه داشته باشید که این شیوه درمان زمانی در مجموعه‌ای از دندان‌ها کاربرد دارد که شرایط لازم را داشته باشند.

مزایا و معایب ایمپلنت یک روزه چیست؟

مهمترین مزیت این روش مشخص است: کاهش دوره درمان کاشت دندان به حداکثر چند هفته. اما این روش نکات مثبت دیگری هم دارد، مثلا:

  • درد کمتری دارد: همان‌طور که اشاره کردیم، در ایمپلنت یک روزه از شیوه‌های دندانپزشکی دیجیتال و مدرن استفاده می‌شود. این یعنی به حداقل رسیدن زخم و تخریب بافت‌ها و نهایتا کاهش درد در بیماران.
  • خونریزی کمتری دارد: خونریزی زیاد از ایرادات کاشت دندان به روش سنتی است. موضوعی که این روش را برای افراد کم‌خون یا کسانی که از دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند، به روشی نامناسب تبدیل می‌کند. اما در ایمپلنت یک روزه، چون تنها شیاری کوچک بدون جراحی ایجاد می‌شود، این چالش وجود ندارد.
  • استخوان فک کمتر تحلیل می‌رود: در روش سنتی زیاد پیش می‌آید که برای ایجاد شکاف و قراردادن پایه، لثه چند بار باز و بسته ‌شود. این باعث می‌شود که لثه در ناحیه مدنظر عقب‌نشینی کند و استخوان تا حدودی تحلیل برود. اما در ایمپلنت فوری تنها یکبار دندان کشیده می‌شود.

حالا اجازه دهید تا ببینیم معایب ایمپلنت یک روزه چیست:

  • برای دندان‌های عقبی مناسب نیست: این روش بیشتر برای کسانی توصیه می‌شود که دندان‌های جلویی خود را از دست داده‌اند، و جنبه زیبایی درمان برای آنها مهم‌تر است. این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که در جویدن، بیشترین فشار روی دندان‌های عقبی اعمال می‌شود.
  • امکان حرکت کاشت وجود دارد: به خاطر کوتاه بودن طول درمانِ ایمپلنت یک روزه ، نگرانی‌هایی در رابطه با سریع کامل نشدن استخوان‌سازی و حرکت پایه دندان وجود دارد. البته اگر بیمار پیش‌نیازها و شرایط لازم را داشته باشد، این ریسک حداقل می‌شود.
  • خطر عفونت صفر نیست: گفتیم که اصولا ایمپلنت فوری خطر عفونت را کاهش می‌دهد. اما نمی‌توان کاملا از آن چشم‌پوشی کرد. خوشبختانه مراجعه به کلینیک‌های پیشرفته و قابل اعتماد این احتمال را به شدت کاهش می‌دهد.

2

قیمت ایمپلنت دندان یک روزه چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان به روش فوری به چند فاکتور بستگی دارد. مهمترینِ این عوامل را در ادامه می‌بینید:

  • جنس و متریال به کار رفته در ایمپلنت و پروتز دندانی
  • کشور سازنده ایمپلنت
  • تعداد ایمپلنت‌های لازم
  • اعتبار کلینیک و سابقه کاری متخصص کاشت دندان
  • مدت زمان تکمیل فرآیند کاشت دندان
  • نیاز به درمان‌های پیش از کاشت پایه دندان (مانند پیوند استخوان)

در حالت کلی، هزینه کاشت دندان به صورت فوری معمولا از روش سنتی بیشتر است. بسته به عواملی که مرور کردیم، هزینه نهایی می‌تواند از حدود ده تا پانزده میلیون تومان و حتی بیشتر متغیر باشد. خوشبختانه بیشتر کلینیک‌ها شرایط پرداخت قسطی را برای مراجعه‌کنندگان محفوظ نگه می‌دارند.

مراحل ایمپلنت یک روزه

برای اینکه دیدتان نسبت به این درمان کامل شود، در اینجا مراحل ایمپلنت فوری را کوتاه بررسی می‌کنیم:

معاینه‌ها

ابتدا دندانپزشک وضعیت فعلی و سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند. این مرحله حیاتی است و اگر مشخص شود که شرایط اولیه را دارید، متخصص به کمک تکنولوژی‌های دندانپزشکی دیجیتال، شرایط فک و دندان‌ها را بررسی می‌کند.

معاینه به این روش هم سرعت درمان را بالا می‌برد، هم دقت و شانس موفقیت آن را. اینجاست که مشخص می‌شود مثلا استخوان فک تراکم کافی را دارد، لثه‌ها ملتهب‌اند یا … و آیا باید درمانی را پیش از ایمپلنت یک روزه انجام دهید یا خیر.

انجام ایمپلنت فوری

اگر همه‌چیز مهیا باشد، کاشت یک روزه دندان آغاز می‌شود. ابتدا دندانپزشک ناحیه را بی‌حس می‌کند (بعضا بیهوشی هم انجام می‌شود). سپس استخوان فک در محل مدنظر شکافته می‌شود، و ریشه ایمپلنت در آن قرار می‌گیرد.

سپس تاج دندان روی پایه نصب می‌شود. برخی دندانپزشک‌ها اینجا از تاج موقت استفاده می‌کنند. آنها با اینکار قصد دارند بگذارند ابتدا پیوند بین استخوان فک و لثه و دندان‌های دیگر با ایمپلنت کامل شود، تا بعدا بتوانند از بهترین تاج برای بیمار خود استفاده کنند.

3

تجربه ایمپلنت یک روزه موفق!

ایمپلنت فوری به اندازه کافی حساس است، پس مطمئن شوید که سراغ مراکز واجد شرایط می‌روید. شما با بررسی جوانب مختلف اینکار، قدم اول برای موفقیت درمان‌تان را محکم برداشته‌اید.

قدم بعد مراجعه به مرکزی مجهز با برترین متخصصان این حوزه مانند کلینیک دندانپزشکی ایده آل است، تا مطمئن شوید بهترین خدمات را دریافت می‌کنید، و خطرات این روش را به صفر می‌رسانید.

همچنین، ترجیحا سعی نکنید همه کارها را در یک روز انجام دهید. برای تضمین موفقیت کامل، به بدن‌تان فرصت دهید و طبق درمانی که متخصص طراحی می‌کند جلو بروید. حتی اگر اینکار چندهفته طول بکشد، این یک پیشرفت عظیم در مقایسه با روش سنتی است که بعضا تا یک سال هم زمان می‌برد. پس از آن تنها باید به توصیه‌های دنداپزشک عمل کنید، تا حتی نیاز به تعویض ایمپلنت‌تان نداشته باشید!

 

 


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up