درد استخوان لگن و باسن : علت، علائم و راه‌کارهای درمان آن

درد استخوان لگن و باسن به صورت تیر کشیدن یا سوزش در بدن بروز پیدا می‌کند و می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی مانند عفونت مفصل یا مشکلات مربوط به رباط یا تاندم‌ها باشد. در این مقاله در این مقاله به بررسی علت درد استخوان لگن و باسن و معرفی راه‌کار‌های موثر برای درمان آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علائم و نشانه‌های درد استخوان لگن و باسن

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های در استخوان ناحیه لگن و باسن به شرح زیر هستند:

  • درد در ناحیه کشاله ران
  • درد درون مفصل ران
  • درد در ناحیه خارج از مفصل ران
  • درد باسن

حتما بخوانید: بهترین متخصصان

در برخی موارد درد در ناحیه مفصل ران، ممکن است باعث ایجاد اختلالات حرکتی و لنگی هنگام حرکت شود.

1 1

علت درد استخوان لگن و باسن چیست؟

شایع‌ترین دلایل درد استخوان لگن و باسن عبارت هستند از:

التهاب تاندون‌ها

یکی از دلایل درد استخوان لگن و باسن که در میان ورزشکاران بسیار شایع است، التهاب تاندون‌ها به دلیل ورزش و تحرک بیش از حد است. این نوع درد‌ها معمولا در طی چند روز بهبود پیدا می‌کند.

آرتوروز

از شایع‌ترین عواملی که موجب درد در ناحیه لگن و باسن می‌شود، آرتروز است. این بیماری موجب سفت شدن مفاصل و مشکل در راه رفتن می‌شود.

شکستگی لگن

شکستگی لگن در افراد مسن و کسانی که دارای پوکی استخوان هستند بسیار شایع است. این نوع شکستگی باعث درد شدید در ناحیه استخوان لگن و باسن می‌شود و نیاز به مراقبت فوری دارد. درمان شکستگی لگن اغلب با جراحی انجام می‌شود و در برخی مواقع بیمار برای بهبودی کامل نیاز به گذراندن جلسات فیزیوتراپی خواهد داشت.

2 1

آسیب‌دیدگی سیاتیک

عصب سیاتیک از ناحیه باسن و پاها می‌‌گذرد. زمانی که این عصب تحت فشار قرار بگیرد یا دچار آسیب‌دیدگی شود، هنگام نشستن یا دراز کشیدن می‌تواند باعث درد شدید در عضلات اطراف ناحیه باسن شود.

بورسیت

بورس‌ها کیسه‌های کوچک و پر از مایع هستند که در اطراف مفاصل لگن قرار گرفته‌اند. بورسیت نوعی التهاب در بورس‌ها است که می‌تواند هنگام نشستن باعث درد در ناحیه بیرونی و پشت باسن شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر با آسیب‌دیدگی در ناحیه لگن و باسن مواجه شدید، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید:

  • خون‌ریزی
  • شنیده شدن صدای استخوان در ناحیه لگن
  • تغییر شکل یا تورم مفاصل ران
  • درد شدید

عدم درمان به موقع درد استخوان لگن و باسن می‌تواند منجر به تغییر شکل مفاصل شود.

درمان درد لگن و باسن

درمان در استخوان لگن و باسن بسته به علت آن می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال درد‌های ناشی از ورزش در طی چند روز استراحت التیام پیدا خواهند کرد. اما درمان شکستگی لگن، ناهنجاری‌های مفصل و برخی آسیب‌دیدگی‌ها ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. انجام تمرینات کششی لگن و ماساژ درمانی نیز به التیام درد لگن کمک بسیاری می‌کند.

3 1

روش‌های تشخیص درد استخوان لگن و باسن

جهت تشخیص درد استخوان لگن و باسن پزشک در ابتدا سوالاتی از شما می‌پرسد، از جمله:

  • آیا درد در زمان خاصی از روز بروز پیدا می‌کند؟
  • آیا درد در توانایی شما در راه رفتن تاثیر دارد؟
  • اولین بار چه زمانی علائم در شما ظاهر شد؟

همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد در اطراف راه بروید تا مفاصل شما را در حین حرکت مشاهده کند. در نهایت برای تشخیص دقیق، آزمایش مایع مفصلی، خون و ادرار و همچنین تست‌های تصویربرداری از جمله ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی تجویز می‌شود.در برخی مواقع پزشک بسته به تشخیص خود ممکن است شما را به فوق تخصص گوارش نیز ارجاع دهد.

روش‌های پیشگیری از درد استخوان لگن و باسن

برای پیشگیری از درد استخوان لگن و باسن از حمل اجسام سنگین خودداری کنید. همچنین برای نشستن طولانی مدت یک صندلی مناسب انتخاب کنید و از نشستن بر روی صندلی‌های کوتاه پرهیز کنید. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از درد استخوان و لگن، اگر دارای اضافه وزن هستید، با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه وزن خود را پایین بیاورید. علاوه بر موارد ذکر شده انجام موارد زیر نیز به جلوگیری از درد استخوان لگن و باسن کمک بسیاری می‌کند:

  • هنگام نشستن پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید.
  • از یک زیرپایی برای استراحت پاهای خود هنگام نشستن استفاده کنید.
  • از نشستن طولانی مدت بر روی یک سطح نرم مانند تخت یا مبل خودداری کنید.
  • از نشستن طولانی مدت بر روی سطوح بسیار سخت مانند صندلی یا نیمکت چوبی پرهیز کنید.

جمع‌بندی

گاهی عواملی مانند آسیب‌دیدگی اندام‌های داخلی یا عفونت مفصلی باعث بروز درد شدید در ناحیه استخوان لگن و باسن می‌شوند. در این مقاله به بررسی علائم، علت و روش‌های درمان درد استخوان لگن و باسن پرداختیم. در صورت نیاز به دریافت وقت از پزشکان متخصص در شهر تهران، می‌توانید از طریق سامانه پزشکی درمانکده به صورت آنلاین نوبت خود را رزرو نمایید. همچنین افرادی که ساکن شهر تهران نیستند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره آنلاین این سایت بهره‌مند شوند.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up