1 5

هر آنچه که در مورد رمز ارز کاردانو ( ADA ) باید بدانید

روزبه‌روز شاهد پیشرفت روزافزون فناوری و پررنگ شدن نقش آن در زندگی مردم هستیم. ارزهای دیجیتال نیز که حاصل فناوری بلاکچین هستند، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند، چراکه از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب هستند و کاربردهای گوناگونی دارند. علاوه‌براین، نظام اقتصادی آینده جهان را می‌توانند دگرگون کنند.

در این بین، شبکه کاردانو که مبتنی‌بر بلا‌کچین است، با فناوری نوین خود قصد دارد مشکلات سایر ارزهای دیجیتال را برطرف کند. این شبکه که خود را به‌عنوان آینده سیستم مالی معرفی کرده است، رقیبی برای اتریوم محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم از سیر تا پیاز این شبکه و ارز دیجیتال آن یعنی ( ADA )را بررسی کنیم.

کاردانو ( ADA ) چیست؟

کاردانو ( Cardano ) بلاکچین نوظهوری است که قصد دارد با ارائه خدمات مختلف در حوزه قراردادهای هوشمند، طراحی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز گوناگون، قدرت و کیفیت شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین را ارتقاء دهد. ارز دیجیتال آدا ( ADA )، ارز دیجیتال مخصوص بلاکچین کاردانو به‌شمار می‌رود که بسیاری از فعالان دنیای ارزهای دیجیتال آن را کاردانو می‌نامند.

اتریوم و ایاس، مهم‌ترین رقبای شبکه کاردانو هستند. بنیان‌گذار شبکه کاردانو بر این باور است که کاردانو نسل سوم بلاکچین را ارائه کرده و به‌شدت کارآمدتر است. این بلاکچین نسبت به نسل‌های پیشین می‌تواند خدمات بیشتری را ارائه دهد.

تاریخچه ارز دیجیتال کاردانو ( ADA )

سال ۲۰۱۵ بود که کاردانو به‌عنوان یک شبکه ارز دیجیتال و پروژه‌ای منبع‌باز کار خود را آغاز کرد. هدف از راه‌اندازی کاردانو اجرای بستر عمومی بلاکچین برای قراردادهای هوشمند بود. در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷، چارلز هاسکینسون ( Charles Hoskinson )، یکی از بنیان‌گذاران سابق اتریوم، برنامه‌های اولیه خود را در شبکه اصلی اجرا کرد. توسعه این پروژه را بنیاد کاردانو و شرکت‌های IOHK و Emurgo برعهده دارند.

2 5

هاسکینسون با اعضای توسعه‌دهندگان اتریوم بر سر موضوع غیرانتفاعی نگه‌داشتن آن به توافق نرسید و به همین دلیل بنیاد اتریوم را ترک کرد. پس از آن، بنیاد IOHK که توسعه‌دهنده کاردانو است در کنار بنیاد Emurgo تأسیس شد. اندکی بعد، کاردانو به‌دلیل نوآوری‌ درزمینه زبان و طراحی VM (ماشین مجازی)، توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

در ابتدا، کاردانو از طریق عرضه اولیه کوین ( ICO ) اقدام به جمع‌آوری سرمایه کرد. این پلتفرم موفق شد مبلغی حدود ۶۲ میلیون دلار از مخاطبان جهانی سرمایه جذب کند. کاردانو بودجه جمع‌آوری‌شده را صرف گسترش اکوسیستم ADA کرد. در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷، کاردانو اولین برنامه خود را در شبکه اصلی اجرا کرد.

ارز کاردانو در ابتدای راه با سقف بازار ۶۰۰ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد و تا پایان سال ۲۰۱۷، این رقم به ۱۰ میلیارد دلار دست یافت. جالب است بدانید در سال 2018 این مقدار به ۳۳ میلیارد دلار رسید. در حال حاضر، کاردانو با حجم بازار بیش از 13 میلیارد دلار در جایگاه هشتم بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

تیم توسعه‌دهندگان کاردانو از چه افرادی تشکیل شده است؟

چارلز هاسکینسون ( Charles Hoskinson ) بنیان‌گذار بلاکچین کاردانو است. هاسکینسون قبلاً یکی از اعضای تیم توسعه‌دهندگان اتریوم بود. او که علاقه خاصی به دنیای بلاکچین دارد، همواره بابت ایرادهایی که کاربران به بلاکچین‌های اولیه می‌گرفتند ناراحت بود.

این شد که از سال 2015 به مدت دو سال تحقیقات گسترده خود را آغاز کرد تا ایرادهای مقیاس‌پذیریِ بیتکوین و قراردادهای هوشمند اتریوم را اصلاح کند. حاصل تلاش‌های هاسکینسون پروژه‌ متن‌بازی به نام کاردانو ( Cardano ) بود.

در حال حاضر، افراد بسیاری تلاش می‌کنند تا خدمات کاردانو را ارتقاء دهند. شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از: IOHK، Emurgo و The Cardano Foundation. جالب است بدانید از آن‌جایی که خدمات پروژه کاردانو به بلاکچین اتریومِ شبیه است و بیشتر توسعه‌دهندگان آن ژاپنی هستند، بسیاری از علاقه‌مندان بازار ارزهای دیجیتال لقب «اتریوم ژاپنی» را به کاردانو نسبت داده‌اند!

3 5

ارز دیجیتال کاردانو ( ADA ) چه کاربردی دارد؟

حال که با ماهیت و تاریخچه پلتفرم کاردانو آشنا شدید، ممکن است بپرسید ارز دیجیتال آن چه کاربردی دارد؟ از ارز دیجیتال ADA می‌توان به‌عنوان روشی برای انتقال ارز استفاده کرد؛ دقیقاً به همان صورتی که از پول نقد استفاده می‌کنیم. البته این موضوع آن‌چنان هم تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال ازجمله بیتکوین و اتریوم ندارد، اما مسئله آن است که ADA از کاربردهای دیگری نیز برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های اصلی کاردانو، پیروی از پروتکل اجماع سهام ( PoS ) است. اگر ارز دیجیتال ADA خود را در بلاکچین استیک کنید، در ازای آن ارز دیجیتال کاردانو دریافت می‌کنید. این سیستم به تأمین امنیت کل بلاکچین کمک می‌کند.

در فرآیند رأی‌گیری نیز از ارز دیجیتال ADA استفاده می‌شود. برخلاف سایر پروژه‌های بلاکچین، استخراج‌کنندگان در پلتفرم کاردانو رأی نمی‌دهند و درباره تغییر پروتکل تصمیم نمی‌گیرند. این وظیفه برعهده دارندگان ارز دیجیتال ADA است. از همین رو، هرگاه در بلاکچین کاردانو طرح جدیدی پیشنهاد می‌شود، دارندگان ارز دیجیتال ADA برای شرکت در رأی‌گیری از کوین‌های خود استفاده می‌کنند.

همچنین از این ارز دیجیتال جهت تأمین قدرت قرارداد هوشمند در بلاکچین کاردانو استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان، ارز دیجیتال ADA را برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌ها استفاده می‌کنند، این برنامه‌ها و قراردادها با بلاکچین امن و غیرمتمرکز کاردانو اجرا می‌شوند. اجرای این قراردادها بدون ارز دیجیتال بومی کاردانو غیرممکن است.

کاردانو ( ADA ) چه مزایایی دارد؟

در ادامه چند مورد از مزایای کاردانو را معرفی می‌کنیم.

مقیاس‌پذیری نامحدود

با افزایش تعداد کاربران بلاکچین کاردانو، این شبکه می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را انجام دهد.

استقلال

بلاکچین کاردانو یک سیستم پرداخت بین‌المللی و غیرمتمرکزِ محسوب می‌شود. این امر بدان معنا است که هیچ سازمان یا نهادی نمی‌تواند بر قیمت و فعالیت‌های این سیستم تأثیر بگذارد.

قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند انعطاف‌پذیر

شبکه کاردانو کاربران خود را قادر می‌سازد تا قراردادهای هوشمند را بر اساس قوانین و نیازهای خود ایجاد کنند.

امنیت بالا و مقاومت در برابر نفوذ هکرها

شبکه کاردانو از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان گفت که غیرقابل‌هک است.

معماری منحصربه‌فرد و خاص

بلاکچین کاردانو اولین بلاکچینی است که دو لایه دارد. این ویژگی موجب بهبود قابلیت‌های شبکه کاردانو شده است.

انجام تراکنش‌های به‌صرفه و سریع

بسیاری از کاربران بر این باورند که برترین ویژگی ارز دیجیتال کاردانو، سرعت بالا و به‌صرفه بودن تراکنش‌های آن است.

دوست‌دار محیط زیست

از آن‌جایی که در فرآیند استخراج ارز دیجیتال کاردانو انرژی کمی لازم است، استخراج آن به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند.

استخراج به‌صرفه

همان‌طور که گفته شد، در فرآیند استخراج ارز دیجیتال کاردانو انرژی زیادی مصرف نمی‌شود، از همین رو، برای استخراج آن برق کم‌تری مصرف می‌کنید و پول کم‌تری نیز می‌پردازید.

اگر به ارز دیجیتال کاردانو علاقه‌مند شدید می توانید به مقاله آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال مراجعه کنید.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، اطلاعات کافی درباره ارز دیجیتال کاردانو ( ADA ) کسب کرده باشید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up