بای پس کلاسک چیست و چه تفاوتی با مینی بای پس دارد؟

folderریپورتاژ
comments1 دیدگاه

بسیاری از افراد چاق مایلند با انجام عمل‌های مختلف جراحی که امروزه توسط پزشکان صورت می‌گیرد به وزن ایده‌آل خود برسند. عمل بای پس کلاسیک یکی از این جراحی‌ها به شمار می‌آید. علاوه بر این روش، در حال حاضر روش‌های گوناگون دیگری برای کوچک کردن حجم معده وجود دارند که به فرد کمک می‌کنند تا میزان غذای مصرفی در هر وعده آن‌ها بسیار کاهش یابد.

Screenshot 70

ما در ادامه به روش انجام عمل کلاسیک bypass معده پرداخته و تفاوت مینی بای پس و بای پس کلاسیک را نیز شرح خواهیم داد؛ به طوری که با اشاره مزایا و عوارضی که این عمل می‌تواند داشته باشد، می‌توانید تصمیم بگیرید برای تجربه لاغری و کم کردن وزن، انتخاب کدام روش درمانی برای شما مناسب‌تر است؛ زیرا ممکن است عمل معده کلاسیک بای پس برای برخی افراد ثمربخش نبوده و لازم باشد با دریافت مشاوره از پزشک متخصص روش دیگری را برگزینند.

حتما بخوانید: بهترین متخصصان جراح

عمل بای پس معده کلاسیک چیست؟

در سال‌های اخیر جراحی بای پس کلاسیک توانسته به عنوان یکی از اعمال جراحی نتیجه‌بخش برای درمان چاقی به شمار آید و از سال 2011 تا امروز جزو موثرترین روش‌های درمان چاقی محسوب می‌شود.

عمل بای پس کلاسیک معده برای چه افرادی توصیه می شود؟

در ابتدای این بخش بهتر است ببینیم پزشکان این عمل را برای چه افرادی پیشنهاد می‌کنند؟ تمامی افرادی که بیش از حد چاق هستند و نمی‌توانند از طریق رعایت رژیم‌های غذایی و یا ورزش به وزن ایده‌آل دست یابند، می‌توانند از این روش استفاده کنند؛ البته پزشکان پیش از انجام عمل، شاخص توده بدنی BMI و وضعیت‌ سلامتی فرد اعم از ابتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا را بررسی می‌کنند.

مراحل انجام عمل بای پس کلاسیک معده

برای انجام چنین عملی نیاز به بیهوشی وجود دارد و فرد طی عمل هیچ دردی را احساس نکرده و جراحی طی دو مرحله صورت می‌گیرد.

در مرحله اول جراح سایز و اندازه معده را کوچک می‌کند؛ به این صورت که با استفاده از بست‌هایی که برای این منظور طراحی شده، معده به دو بخش تقسیم می‌شود و بخش کوچک‌تر در بالا و بخش بزرگ‌تر در پایین قرار می‌گیرد.

Screenshot 71

در مرحله دوم بخش کمی از روده کوچک فرد به سوراخی که در کیسه معده ایجاد شده، متصل می‌شود. با چنین اقدامی غذای مصرف شده از کیسه(بخش کوچک بالایی) وارد رود‌ه کوچک می‌شود و نتیجه آن است که بدن فرد کالری کمتری را جذب می‌کند.

سایر انواع عمل بای پس به جز متد کلاسیک کدام است؟

علاوه بر روش بای پس کلاسیک  دو نوع روش جراحی بای پس دیگر نیز برای کوچک کردن حجم معده و دستیابی به لاغری وجود دارد:

  • ساسی بای پس
  • مینی بای پس

در ادامه به معرفی این روش های جراحی خواهیم پرداخت.

ساسی بای پس معده چه روشی است؟

ساسی بای پس و یا اسلیو ساسی از جدیدترین متدهای جراحی و درمان چاقی در جهان است. این روش برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند مناسب‌تر است؛ زیرا می‌تواند از پیشرفت این بیماری بکاهد. این جراحی مزایای زیادی دارد که کاهش وزن، تاثیر روی کاهش دیابت نوع ۲، کاهش کلسترول بالا و چربی، امکان جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی، کاهش خطر فتق داخلی و نشتی معده از آن جمله است. اما این عمل معایبی هم دارد که مهم‌ترین آن سوء جذب مواد غذایی و ویتامین‌ها است.

مینی بای پس کلاسیک چیست؟

در این روش روده کوچک قطع نمی‌شود؛ بلکه معده کوچک شده و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متری روده باریک اتصال می‌یابد. مزیت این روش عوارض کمتر آن است؛ اما گاهی در برخی افراد ممکن است سبب ریفلاکس صفرا شود که پیشنهاد می‌شود در چنین شرایطی همان روش مرسوم بای پاس کلاسیک صورت پذیرد.

تفاوت مینی بای پس و بای پس کلاسیک چیست؟

پیش‌تر به چگونگی انجام بای پس کلاسیک پرداختیم و توضیحی نیز در خصوص روش انجام مینی بای پس ارائه کردیم؛ در این بخش قصد داریم به فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک بپردازیم تا بتوانید برای درمان چاقی، بهترین روش را انتخاب کنید.

تفاوت اساسی عمل معده کلاسیک بای پس با عمل مینی بای پس معده در تعداد پیوند روده است؛ به این صورت که در عمل بای پس کلاسیک شما دو پیوند روده یا دو آناستوموز دارید که جراحی استانداردتری به شمار می‌آید و می‌توان آن را برای افرادی با شاخص توده بدنی پایین‌تر هم انجام داد. اما عمل مینی بای پس برای افرادی مناسب است که دارای بی ام آی بالا بین 45 تا 50 هستند.

مزیت‌های عمل بای پس به روش کلاسیک

برخی از اصلی ترین مزیت های بای پس کلاسیک در قیاس با سایر روش های جراحی لاغری شامل موارد زیر هستند.

  • سرعت کم کردن وزن و رسیدن به وزن دلخواه در این روش بالاست.
  • به دلیل کم شدن حجم معده، فرد غذای کمتری میل خواهد کرد.
  • کالری کمی از مواد غذایی توسط روده‌ها جذب خواهد شد.
  • این روش برای بیمارانی که دارای دیابت نوع دو هستند بسیار مناسب بوده؛ به طوری که می‌توانند به طور کامل بهبود یابند.
  • نیاز به کنترل فشار خون بالا یا کلسترول محدود می‌شود.
  • از دست دادن وزن سبب می‌شود ترشح هورمون‌های بدن مانند تستوسترون در شرایط نرمال قرار گیرد.
  • با یافتن اعتماد به نفس و کسب انرژی روحی و جسمی، کیفیت زندگی افراد تا ۹۵ درصد روند کیفی بهتری پیدا می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این دسته از جراحی های چاقی می توانید به آدرس https://drhamedghodsi.com/عمل-جراحی-چاقی مراجعه کنید.

عوارض جراحی بای پس کلاسیک معده کدامند؟

  • دوره نقاهت طولانی و نیاز به چکاپ سالانه
  • تغییر سبک زندگی و نیاز به رعایت رژیم‌های غذایی
  • نیاز به استفاده از مکمل ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • امکان انسداد روده و بروز دردهای شکمی

هزینه بای پس کلاسیک معده چقدر است؟

چند عامل مختلف در قیمت و هزینه عمل bypass کلاسیک موثر است. از جمله این موارد می‌توان به هزینه‌های بیمارستان، دستمزد جراح و هزینه آزمایش‌های قبل و بعد از عمل اشاره کرد؛ اما از آن جا که هزینه جراحی بای پس معده از عمل اسلیو معده کمی بیشتر است، افرادی که دارای BMI بالای 40 هستند می‌توانند از شرایط بیمه برای انجام عمل گاستریک بای پس استفاده نمایند.

Screenshot 72

برای انجام عمل بای پس معده کلاسیک در تهران به کجا مراجعه کنیم؟

عمل بای پس کلاسیک (جراحی gastric bypass classic)، یکی از متدهای مرسوم برای لاغری سریع افراد با  BMI بسیار بالا یا همان افراد مبتلا به چاقی (obesity) است. در این روش که به کمک تجهیزات لاپاراسکوپیک و توسط یک جراح عمومی مسلط به جراحی معده (general obesity surgen) انجام می شود، مسیر معده به روده ها تغییر کرده و غذا پس از ورود به معده، مستقیماً به روده بزرگ (Large intestine) منتقل شده و از روده باریک (Small intestine) عبور نمی کند.

با توجه به آن چه در مورد عمل بای پس کلاسیک بیان کردیم، بهتر است حتما پزشک متخصصی را برای این امر انتخاب نمایید. چنانچه در تهران حضور دارید و یا مایلید از سایر شهرها برای انجام بای پس کلاسیک به تهران مراجعه نمایید، دکتر سید حامد قدسی خورسند یکی از متخصصان باتجربه در این زمینه به شمار می‌‎آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌های متعدد جراحی معده توسط ایشان می‌توانید نام دکتر حامد قدسی را جستجو کنید و یا از این مطلب در مورد عمل gastric bypass کلاسیک دیدن کنید.

 

 


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • عنوان مقاله اشتباه املایی داره لطفا درستش کنید بای پس کلاسیک نه کلاسک

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up