photo 2021 08 19 12 18 02

برای چلو گوشت چه گوشتی بخریم؟

چلوگوشت یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و اصیل ایرانیست که معمولاً در انواع مراسمات مذهبی و رسمی سرو می‌گردد. انتخاب گوشت مناسب و طعم‌دار کردن آن در تهیه چلوگوشت بسیار اهمیت دارد. همانطور که از نام این غذا مشخص است برنج همراه با آن باید بصورت ساده سرو گردد اما برخی مواقع برای زیبایی و طعم بهتر آن به همراه زرشک و زعفران و یا همراه با باقالی پلو سرو می‌گردد.

بهتر است برای طعم بهتر چلوگوشت از گردن که یکی از قسمت‌های بسیار خوش طعم گوشت گوسفند است و یا ماهیچه که فاقد هرگونه چربی و بافت نرمی نیز دارد استفاده شود.

علاوه بر گوشت گوسفند از گوشت گوساله تازه هم برای چلو گوشت می‌توان استفاده کرد. تازگی گوشت گوساله بسیار اهمیت دارد و در صورتی که گوشت مانده باشد زمان پخت مقداری سفت‌تر خواهد شد. فراموش نکنید که گوشت گوساله اصولا دارای بافتی سفت است و برای پخت کامل آن بهتر است که از زودپز استفاده کنید. اگر برای طرز تهیه چلو گوشت در زودپز نیاز به یک رسپی کامل و آسان دارید اینجا را کلیک کنید.

 

آشنایی با قسمت‌های مختلف گوشت گوسفند و استفاده آن

معمولاً به دلیل طبع گرمی که گوشت گوسفند دارد تمایل برای استفاده از آن به نسبت بیشتر از گوشت گاو است. در ادامه با قسمت‌های مختلف گوشت گوسفند و مصارف آن آشنا شوید.

گوشت گردن: یکی از بهترین قسمت‌های گوشت گوسفند که بسیار لذیذ است گوشت گردن است. معمولاً گوشت گردن را میتوان برای تهیه سوپ، چلو گوشت، آبگوشت، خورشت استفاده کرد.

گوشت راسته: یکی از قسمت‌های بسیار خوش طعم، راسته است که درصد چربی بسیار پایینی دارد. گوشت راسته در قسمت ستون فقرات قرار دارد و معمولاً برای پخت انواع کباب‌ها از جمله کباب برگ استفاده می‌شود.

گوشت سینه و سرسینه: سینه و سر سینه یکی از قسمت‌های بسیار خوشمزه گوشت گوسفند است که معمولاً برای انواع غذاها میتوان استفاده کرد. سینه در قسمت زیر شکم گوسفند قرار دارد و پخت آن نیز به آرامی انجام می‌شود.

گوشت دنده: دنده، بافت بسیار نرم و لطیفی دارد. این قسمت بسیار ترد، پر چرب است و طعم بسیار خوبی دارد. معمولاً از دنده برای پخت شیشلیک، آبگوشت و باقلا پلو استفاده می‌شود.

گوشت فیله: این گوشت در قسمت پایین‌تر راسته قرار دارد و نسبت به راسته دارای بافتی نرم‌تر و صاف‌تر است. معمولاً برای تهیه کباب و چنجه از گوشت فیله استفاده می‌شود.

قلوه‌گاه گوسفندی: قلوه‌گاه گوسفند معمولاً سفت‌ترین بخش گوشت گوسفند است و از چرخ‌کرده آن برای تهیه گوشت کوبیده، حلیم و حلیم بادمجان استفاده می‌شود.

گوشت سردست: این قسمت شامل ماهیچه‌های دست و شانه است و نسبت به ران دارای قیمت پایین‌تری است. از گوشت سردست برای تهیه انواع کباب خوشمزه و خورش استفاده می‌شود.

گوشت ران گوسفندی: گوشت ران در قسمت پایین تنه گوسفند قرار دارد و گوشت بسیار خوشمزه و خوش خوراکی است. معمولاً برای تهیه ژیگو، رست بیف و کباب حسینی از گوشت ران گوسفند استفاده می‌شود.

 

 نکات کلیدی زمان خرید گوشت

اولین نکته زمان خرید گوشت رنگ آن است. معمولاً گوشت گوسفندی تازه، قرمز و روشن است و مقداری چربی مابین عضلات آن وجود دارد و هرچه دام جوان‌تر باشد رنگ گوشت روشن‌تر خواهد بود. گوشت گوساله نیز دارای رنگ قرمز مایل به سفید است و هرچه دام پیرتر باشد گوشت سفت‌تر و تیره‌تر خواهد بود. در صورتی که رنگ گوشت مایل به سبز، قهوه ای، خاکستری برود نشان دهنده فاسد بودن آن است.

گوشت باید دارای بافت منسجم و یکپارچه باشد و زمانی که انگشت را روی سطح گوشت می‌گذاریم نباید حالت اسفنجی داشته باشد. معمولاً گوشت‌هایی که دارای بافت ضخیمی هستند لذیذ و خوش پخت نیستند.

هرگونه رطوبت غیر طبیعی و یا لایه چسبنده نشان دهنده فاسد بودن گوشت است.

زمان خرید گوشت به بوی آن دقت کنید هرگونه بوی غیر طبیعی و متعفن نشان دهنده فساد گوشت است.

سطح گوشت باید تمیز بوده و عاری از هرگونه خون مردگی، قارچ و ذرات مشکوک باشد.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up