دستگاه بای پس قلبی ریوی چیست؟

استفاده از دستگاه قلبی ریوی، حین عمل جراحی قلب را بای پس قلبی ریوی می گویند. به گفته ی دکتر فروزان نیا جراح قلب باز در تهران، دستگاه بای پس قلبی ریوی، در واقع عملکرد گردش خون قلبی ریوی بیماران را در خارج از بدن فراهم می کند. دستگاه بای پس قلبی ریوی به طور مصنوعی سه فرآیند فیزیولوژیکی بدن را برای بیماران انجام می دهد:

1_ اکسیژن را به خون بیمار اضافه می کند.

2_ خون را پمپاژ کرده و جریان خون را بین دستگاه بای پس قلبی ریوی و بیمار به گردش در می آورد.

3_ فیلتراسیون خون، دی اکسید کربن را از خون خارج می کند.

word image

نحوه کار به این صورت است که ابتدا جراح قلب باز لوله های کوچکی را به سیاهرگ‌ های اصلی بیمار و شریان‌ ها وارد می‌کند. سپس این لوله ها به دستگاه بای پس قلبی ریوی متصل شده و خون از وریدها وارد دستگاه می شود. سپس خون به قسمتی از دستگاه (اکسیژناتور) که در واقع مانند یک ریه مصنوعی عمل می کند، وارد می شود. در این قسمت، اکسیژن به خون اضافه شده و دی اکسید کربن از خون گرفته می شود و در نهایت، خون اکسیژن دار به آئورت پمپاژ می شود تا اکسیژن را به بافت ها و اندام های بیمار برساند.

چه کسی با دستگاه بای پس قلبی ریوی کار می کند؟

فردی که بای پس قلبی ریوی را انجام می دهد، پرفیوژنیست قلبی عروقی نامیده می شود. پرفیوژنیست، زیر نظر جراح و متخصص بیهوشی کار می کند. پرفیوژنیست های بالینی در بسیاری از جنبه های مدیریت بیمار، آموزش دیده اند. زیرا کار این افراد در ارتباط با عمل جراحی و بیماری های قلبی عروقی است. این افراد همچنین در کار کردن با تمام تجهیزات مورد استفاده در بای پس قلبی ریوی و گردش خون خارج از بدن مهارت دارند. خدماتی که ارائه می دهند شامل موارد زیر می باشد:

  • بای پس قلبی ریوی
  • اکسیژناسیون غشایی خارج از بدن (ECMO): در این روش، عملکرد موقت ریه و قلب با استفاده از یک ریه و دستگاه پمپاژ مصنوعی انجام می شود.
  • دستگاه‌ کمک بطنی: این دستگاه پشتیبانی کوتاه ‌مدت و بلند مدت گردش خون را برای کمک به بهبود قلب یا پلی برای پیوند قلب فراهم می ‌کند.

word image 1

  • اتوترنسفیوژن: خون بیمار در حین عمل جراحی ذخیره شده، سپس تصفیه می شود و به بدن بازگردانده می شود. این کار روشی جایگزین برای جلوگیری از انتقال خون به بیمار است.
  • همودیلوشن نورموولمیک: در این روش نیز خون بیمار گرفته شده و ذخیره می شود و پس از اتمام عمل جراحی به بدن بیمار بازگردانده می شود. این فرآیند نیز روش دیگری برای عدم استفاده از خون ذخیره شده در بانک خون است.
  • اولترافیلتراسیون یا هموفیلتراسیون: از این روش، برای دفع مایعات اضافی بافت های بدن در حین عمل و بعد از بای پس قلبی ریوی، استفاده می شود.
  • پیوند قلب، ریه و کبد

اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up