images 1666602231

راه های مقابله با بی خوابی بعد از کنار گذاشتن مصرف مواد مخدر

ارتباط بین بی خوابی و ترک اعتیاد یک رابطه دو طرفه است. بی خوابی می تواند باعث بروز رفتارهای تنش زا مانند خلق پایین، عصبانیت، هیجانات لحظه ای و سایر موارد را در پی داشته باشد.

یکی از شایع ترین عوارض بعد از ترک اعتیاد بی خوابی است. به صورت کلی می توان گفت اعتیاد و بی خوابی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. باتوجه به اهمیت این نکته که انسان ها بیش از یک سوم عمر خود را در خواب هستند می توان گفت که خواب کافی امری ضروری برای طول عمر و سلامت بدن است. جالب است که بدانید بی خوابی بعد از ترک اعتیاد می تواند تا چند ماه یا حتی چندین سال ادامه داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با راه های مقابله با بی خوابی بعد از ترک مواد مخدر آشنا کنیم.

چرا باید بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد را درمان کرد؟

ارتباط بین بی خوابی و ترک اعتیاد یک رابطه دو طرفه است و بیمارانی که شروع به ترک اعتیاد کرده اند پنج برابر نسبت به سایر افراد بیشتر دچار بی خوابی می شوند. بی خوابی می تواند باعث بروز رفتارهای تنش زا مانند خلق پایین، عصبانیت، هیجانات لحظه ای و سایر موارد را در پی داشته باشد. هر بیماری برای گذراندن دوره درمان خود نیازمند استراحت و آرامش روحی و روانی است، به همین خاطر داشتن خواب کافی برای افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند بسیار حائز اهمیت است. محرومیت از خواب بسیار آزار دهنده است و امکان دارد فرد را به سمت مصرف داروهای خواب آور سوق دهد. مصرف قرص های خواب آور مانند زولپیدم و یا مواد مخدر مانند الکل یا حشیش در ابتدا می توانند کمک کننده فرد بیمار شوند اما با گذشت زمان فرد به صورت ناخواسته به این مواد مخدر اعتیاد پیدا خواهد کرد.

زولپیدم داروی خواب آوری است که گاهاٌ با نام تجاری امبین نیز به فروش می‌رسد. معمولاً توسط روانپزشک متخصص اعتیاد برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند تجویز می‌شود. زولپیدم در صورت سوءمصرف، می‌تواند برای فرد بسیار خطرناک و اعتیادآور باشد. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که ترک زولپیدم تنها تحت نظر پزشک ترک در بهترین مرکز ترک زولپیدم، بدون بازگشت و لغزش صورت پذیر است.

مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد معتبر، سبب می شود که کادر درمانی مجرب در تمام مسیر ترک و حتی پس از آن نیز در کنار شما باشند تا اعتیاد را به صورت کامل و بدون هیچ گونه عوارضی مانند عوارض بی خوابی بعد از ترک، کنار بگذارید. بیمارستان ترک اعتیاد پیام تندرستی از جمله مراکز معتبر است که بیماران اعتیاد را تا بهبودی کامل همراهی می کند.

بی خوابی در دوران ترک اعتیاد چه عوارضی را به دنبال دارد؟

تحقیقات نشان داده است که اختلالات خواب هنگام ترک اعتیاد ارتباط بسیار نزدیکی با برگشت افراد به اعتیاد دارد. باید بدانید که بی خوابی در دوران ترک اعتیاد موجب بروز عوارض مختلفی خواهد شد، برخی از این عوارض عبارت اند از:

  • توهم
  • نوسانات خلقی
  • اضطراب
  • افزایش تحریک‌پذیری
  • احساس راحتی نکردن در دوران ترک اعتیاد
  • افزایش خطر ابتلا به افسردگی

راه های مقابله با بی خوابی بعد از کنار گذاشتن مصرف مواد مخدر

بیمارانی که در حال ترک اعتیاد مواد مخدر یا الکل هستند احساس می کنند بدون مصرف مواد مخدر قادر به خوابیدن نیستند و متاسفانه از داروهای خواب آورد استفاده می کنند. استفاده از این نوع داروها در ابتدا ممکن است مشکلات خواب آنان را حل کند اما به احتمال زیاد این افراد مجددا در دام اعتیاد قرار خواهند گرفت. با این حال روش های متعددی برای مقابله با اختلالات مزمن خواب هنگام ترک اعتیاد وجود دارد. برخی از این راه ها عبارت اند از:

– مدیتیشن ذهن

مدیتیشن باعث افزایش هوشیاری ضمیر ناخودآگاه می شود. تحقیقات ثابت کرده است که انجام مدیتیشن در طول روز و در ساعات مشخص می تواند احساس آرامش را در افراد بیشتر کند و همچنین استرس و تنش های وارده به بدن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، در نتیجه افراد خواب راحت تری را تجربه خواهند کرد.

–  کشش عضلات و نرمش

انجام حرکات کششی و نرمش روزانه به صورت هوازی می تواند عضلات منقبض شده بیمار را آزاد کند و همچنین باعث کاهش استرس نیز خواهد شد.

– روتین ورزش روزانه

انجام حرکات ورزشی در طول روز می تواند تنش ها و استرس ها را از بدن دور کند و در نتیجه باعث می شود تا فرد بیمار راحت تر به خواب برود.

– محدودسازی خواب

تکنیک محدودسازی خواب به این صورت است که در ابتدا از فرد بیمار بخواهید تا خواب خود را به چند ساعت کوتاه محدود کند و سپس به صورت پیوسته سعی کند ساعات خواب خود را افزایش دهد تا در نهایت به مدت زمان خواب مطلوب در طول شبانه روز دست پیدا کند.

– بیرون رفتن از خانه

قدم زدن و تابش نور خورشید بر روی بدن می تواند چرخه خواب طبیعی را سریعا به روال عادی خود بازگرداند.

آیا داشتن رژیم غذایی سالم در درمان بی خوابی هنگام ترک اعتیاد موثر است؟

یکی از موثرترین راه های درمان اختلال خواب هنگام ترک اعتیاد داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است. افرادی که با اختلال در خواب مواجه هستند بیش از سایر افراد باید نسبت به نوع تغذیه خود توجه داشته باشند، مصرف مواد غذایی که باعث بیخوابی می شوند مانند مواد غذایی قندی و سرشار از چربی های تصفیه شده، غذاهای تند، شکلات های پر کافئین، قهوه و سایر موارد به ویژه در نیمه دوم روز به هیچ وجه توصیه نمی شوند. در مقابل، غذاهایی که باعث درمان بی خوابی می شوند به نحوی شل کننده عضلات به حساب می آیند، با شل شدن عضلات احساس گرفتگی و ناراحتی از بین می رود و در نتیجه فرد بیمار خواب راحت تری را تجربه خواهد کرد.

برخی از مواد غذایی که مصرف آن ها در این دوران توصیه می شود عبارت است از:

– شیر ولرم

نوشیدن یک لیوان شیر ولرم علاوه بر داشتن اسید آمینه تریپتوفان و ایجاد سروتونین در بدن باعث بوجود آمدن حس آرامش در فرد می شود و در نتیجه می تواند موجب خوابیدن راحت تر شود.

– جوز هندی

جوز هندی با داشتن میریستیکین به عنوان یک آرام کننده طبیعی عملا در درمان بی خوابی حرف اول را می زند.

– چای سبز

چای سبز با دارا بودن تینین و اسید آمینه در کاهش استرس و اضطراب موثر خواهد بود. بهتر است 1 الی 2 ساعت قبل از خواب یک فنجان چای سبز نوشیده شود تا خواب راحت تری را تجربه کنید.

– کشک

کشک باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود و مصرف آن به جذب مواد معدنی و مغذی در بدن بسیار کمک کننده خواهد بود. افراد مبتلا به بی خوابی در زمان ترک اعتیاد می توانند با نوشیدن سه فنجان کشک در طول روز بی خوابی خود را تا حدودی درمان کنند.

– زعفران

زعفران با خاصیت آرام بخشی خود موجب درمان مشکلات بی خوابی خواهد شد.

سخن پایانی

هر چه مدت زمان مصرف مواد مخدر بیشتر باشد عارضه هایی نظیر بی خوابی و یا کم خوابی در افراد معتاد بیشتر دیده می شود، اما فراموش نکنید که این عارضه کاملا طبیعی و شایع است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. تنها لازم است نسبت به راه های درمان آن آگاهی لازم را به دست آورید تا به بهترین شکل اقدام به درمان آن کنید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up