طراحی فضای داخلی کابینت آشپزخانه

کابینت آشپرخانه به عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های آن زیبایی خاصی به آشپزخانه می‌دهد. طراحی کابینت آشپزخانه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین قسمت‌های ساخت و نصب کابینت است. با اینکه طراحی ظاهری و فضای بیرونی کابینت از اهمیت زیادی برخوردار است ولی چیدمان داخلی آن هم چندان کم اهمیت نیست. طراحی فضای داخلی کابینت آشپزخانه مزیت‌هایی به همراه دارد.

1

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های یک طراحی خوب برای چیدمان فضای داخلی آشپزخانه نظم دادن به آن است. همه می‌دانیم که هر آشپزخانه‌ای مملو از وسایل ریز و درشت است. تنها چیزی که می‌تواند این همه وسایل ریز و درشت را به بهترین شکل و با نظم در خود جای بدهد، کابینت و چیدمان فضای داخلی آن است.

طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های ساخت در زیبایی هر آشپزخانه‌ای تاثیر بسزایی دارد. با این حال، علاوه بر طراحی ظاهری و فضای خارجی کابینت، طراحی فضای داخلی هم بسیار مهم و تعیین کننده است. طراحی کابینت می‌تواند تا حدی روی طراحی فضای داخلی آن تاثیرگذار باشد.  نوع طراحی متفاوت در انواع کابینت‌ کلاسیک، مدرن، کابینت‌ ام‌دی‌اف یا سایر مدل‌ها فضاهای متفاوتی را برای چیدمان داخلی کابینت فراهم می‌کنند.

معمولا در کابینت‌های مدرن فضاهای داخلی بیشتری برای تعبیه کردن و جا دادن وسایل آشپرخانه درنظر گرفته می‌شود. هرچقدر طراحی فضای داخلی دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر باشد، وسایل بیشتری را با نظم بهتری می‌توان در چیدمان داخلی جا داد.

چیدمان فضای داخلی کابینت

چیدمان فضای داخلی کابینت به عنوان یکی از عوامل نظم دهنده به آشپزخانه می‌تواند در حفظ زیبایی ظاهری آشپزخانه تاثیرگذار باشد. تقریبا همه آنهایی که حداقل یک بار تجربه قرار دادن وسایل داخل کابینت‌ها را داشته‌اند، به خوبی از سختی این کار آگاه هستند. جا دادن وسایل آشپزخانه در داخل کمدهای کابینت نیاز به خلاقیت و دقت بالایی دارد. به‌خصوص اگر نوع طراحی فضای داخلی کابینت‌ها ساده و ابتدایی باشد.

2

 

هر چقدر در طراحی فضای داخلی کابینت از قفسه‌ها و المان‌های جزئی‌تر کمک گرفته شود، چیدمان وسایل در داخل کابینت آسان‌تر می‌شود. چیدمان راحت وسایل تنها یکی از مزیت‌های طراحی خوب فضای داخلی است. مزیت‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای طراحی مناسب فضای داخلی کابینت آشپزخانه

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای نحوه چیدمان وسایل در فضای داخلی کابینت داشته باشند. البته این مشکلات در سال‌های دور گذشته خیلی بیشتر و پررنگ‌تر بود. اما به یمن طراحی‌های مدرن و پیشرفته و توجه به چیدمان و طراحی فضای داخلی، بسیاری از این مشکلات حل شده‌اند.

یک طراحی خوب برای فضای داخلی کابینت‌های آشپزخانه معمولا به جزئی‌ترین نکات هم توجه می‌کند. حفظ زیبایی و نظم ظاهری فضای آشپزخانه تنها یکی از اهداف طراحان کابینت است. طراحان ماهر و باتجربه معمولا سعی می‌کنند از جزییات بیشتری در طراحی کمک بگیرند. یک طراحی درست و مناسب برای فضای داخلی کابینت آشپزخانه مزیت‌های زیادی دارد. از جمله مزیت‌های این نوع طراحی عبارتند از:

  • نظم دادن به فضای کلی آشپزخانه
  • چیدمان منظم و با ترتیب درست وسایل در فضای داخل آشپزخانه
  • دسترسی سریع به وسایل به خصوص برای سایر افراد خانه
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل به دلیل تلمبار شدن روی هم
  • جابجایی سریع و راحت وسایل

این مزیت‌ها تا حد زیادی به طرح چیدمان داخل کابینت دارد. هرچقدر طرحی کامل‌تر و با رعایت جزییات بیشتر باشد، مزیت‌های بیشتری را هم به دنبال خواهد داشت.

3

انواع طرح های چیدمان داخل کابینت

در طراحی فضای داخلی و چیدمان کابینت آشپزخانه خلاقیت و سلیقه دو عامل مهم و متمایز هستند. طراحان معمولا در ایده‌پردازی‌های خود برای طراحی فضای داخل کابینت از مشکلات و چالش‌های موجود در قرار دادن وسایل بهره‌ می‌گیرند. با این حال، کمک گرفتن از قوه خلاقیت تا حد زیادی می‌تواند طراحی‌های کارگشا و کاربردی‌تری را رقم بزند.

در انواع طرح‌های چیدمان فضای داخل کابینت به نکاتی مثل انواع وسایل و ظروف آشپزخانه، شکل ظاهری و کاربرد آنها، جایگاه و اهمیت آنها در آشپزی، میزان دسترسی لازم برای آشپز و غیره توجه می‌شود. یکی از مشکل‌سازترین بخش‌های چیدمان فضای داخلی، جا دادن وسیله‌های ریز و کوچک مثل قوطی‌های ادویه است. بخشی از طراحی فضای داخل همزمان با ساخت کابینت‌ها و قبل از نصب لحاظ می‌شود. با این حال، بعد از طراحی و نصب کابینت هم ممکن است طراحی فضای داخلی همچنان ادامه داشته باشد.

طبقه بندی وسایل ریز و درشت

طبقه‌بندی وسایل ریز و درشت یکی از بخش‌های اصلی طراحی فضای داخلی کابینت است. معمولا تمام وسایل آشپزخانه از نظر ابعاد و اندازه را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد. این تقسیم‌بندی کمک زیادی به بخش‌بندی نوع طراحی می‌کند. برای جا دادن وسایل بزرگ و درشت نیازی به استفاده از قفسه‌های کوچک یا باریک نیست. اما وسایل ریز را نمی‌توان به راحتی در فضای بزرگی از کابینت رها کرد. این کار علاوه بر اشغال نامناسب فضای کابینت باعث هدر رفتن زمان برای پیدا کردن این نوع وسایل می‌شود. بنابراین بهتر است در طراحی‌ها برای وسایل ریز مثل قاشق و چنگال، ادویه‌جات و استکان‌ها قفسه‌های کوچک‌تری درنظر گرفته شود. این کار را هم می‌توان قبل از نصب کابینت و در حین ساخت انجام داد و هم بعد از آن و پس از طبقه‌بندی مناسب وسایل.

چیدمان ظروف و لوازم باریک

نکته دیگر برای طراحی چیدمان مناسب فضای داخلی آشپزخانه، توجه به چیدمان ظروف و لوازم باریک است. این نوع وسایل معمولا نیازی به فضای باز و فراخ کابینت‌های معمولی ندارند. طراحی چند کمد کابینت با پنهای کمتر برای چیدمان ظروف باریک بسیار بهتر از یک کابینت عریض و فراخ است. این وسایل باریک نه تنها در کابینت‌های کم‌عرض بهتر جای می‌گیرند بلکه جابجایی آنها هم سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد.

خلاقیت در چیدمان و طراحی فضای داخلی کابینت

علیرغم تمام نکات گفته شده برای طراحی فضای داخلی کابینت و تجربه طراحان در این کار، خلاقیت عاملی تاثیرگذار و تعیین کننده در طراحی است. بهره‌گیری از خلاقیت نه تنها به شما در کشف ایده‌های بهتر در طراحی فضای داخلی کمک می‌کند بلکه باعث خاص بودن و منحصربفرد به نظر رسیدن طراحی‌های شما می‌شود. دنیای طراحی کابینت و پیشرفت در این زمینه بی‌انتهاست. از این رو، چالش‌ها هر روز تغییر می‌کنند و گاهی اوقات تکنیک‌های پیشین برای طراحی دیگر پاسخگو نیستند. بنابراین، خلاقیت تنها عاملی است که در رفع چالش‌های به‌روز و طراحی‌های بکر و نو تعیین کننده است. طراحان خلاق درطراحی کابینت و همچنین فضای داخلی کابینت از ایده‌ها و طرح‌هایی بهره می‌گیرند که نظیر آنها کمتر دیده می‌شود.

 

 


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up