1

چه عواملی باعث بالا رفتن میزان بیلی روبین و بروز زردی می شود؟

بیلی روبین در اثر تجزیه سلولهای قرمز خون در بدن ایجاد می شود و کبد به دفع آن کمک می کند. مقادیر زیاد بیلی روبین می تواند منجر به زردی شود. این اختلال به دلیل زرد شدن پوست و چشم به راحتی قابل تشخیص است و ممکن است در بزرگسالان و نوزادان مشاهده شود.

محدوده تقریبی طبیعی بیلی روبین در سرم خون:

1.2 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم / دسی لیتر) برای بزرگسالان

1 میلی گرم در دسی لیتر برای کودکان زیر 18 سال

هنگامی که سطح آن بین 2 تا 3 میلی گرم در دسی لیتر برسد ، پوست به طور معمول زرد می شود.

سطح بیلی روبین بالا

همانطور که بیان شد بیلی روبین زیاد می تواند منجر به زردی شود. سطح بالایی از بیلی روبین در خون به عنوان هایپربیلیروبینمی شناخته می شود.  در بیماری زردی به دلیل وجود بیلی روبین قهوه ای و زرد در خون ، پوست و سفیدی چشم  فرد زرد رنگ می شود. دلایل مختلفی برای افزایش سطح بیلی روبین به غیر از دوران نوزادی وجود دارد. این علل می تواند قبل ، در طی یا بعد از تولید بیلی روبین رخ دهد.

بیلی روبین چیست؟

تجزیه سلولهای قرمز خون (RBC) در بدن بیلی روبین تولید می کند. بیلی روبین به کبد می رود و در مجرای صفرا ذخیره می شود. بدن در نهایت بیلی روبین را در مدفوع دفع می کند . بیلی روبین به رنگ قهوه ای و زرد است و همین رنگدانه است که مدفوع را قهوه ای می کند. طول عمر    RBC گلبول های قرمز خون حدود 120 روز است و به طور مداوم تجدید می شود.  RBC حاوی هموگلوبین است که به انتقال اکسیژن به بدن کمک می کند و  همان ترکیبی است که به بیلی روبین و سایر مواد تجزیه می شود. بیلی روبین توسط آلبومین ، یک پروتئین ساده به کبد منتقل می شود.

بیلی روبین پس از ورود به کبد ، “کونژوگه” می شود. این بدان معنی است که محلول در آب شده و می تواند دفع شود. بیلی روبین غیر کونژوگه سمی است ، اما بیلی روبین کونژوگه معمولاً چنین نیست ، زیرا می توان آن را از بدن خارج کرد ، به شرطی که هیچ چیز در دفع آن اختلال ایجاد نکند.

افزایش بیلی روبین  قبل از رسیدن به کبد

برخی بیماری ها باعث می شود که سطح بیلی روبین قبل از رسیدن به کبد بالا باشد. این مشکل می تواند ناشی از کم خونی همولیتیک و جذب مجدد خون توسط بدن باشد. کم خونی همولیتیک زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز خون قبل از پایان چرخه زندگی طبیعی خود تجزیه شوند.

 

افزایش بیلی روبین در کبد

اگر کبد به درستی کار نکند ، ممکن است نتواند بیلی روبین را در آب حل کند. این مشکل ممکن است منجر به تجمع بیش از حد بیلی روبین در کبد شود .علل عبارتند از:

ویروس ها ، مانند هپاتیت A

بیماری کبدی الکلی

مصرف بیش از حد برخی داروها ، از جمله استامینوفن

خود ایمنی ، که در آن اختلال در سیستم ایمنی بدن باعث حمله به سلولهای بدن می شود

2

افزایش بیلی روبین پس از ترک کبد

هنگامی اتفاق می افتد که بیلی روبین از کبد خارج شده اما ممکن است سطح آن بالا باشد زیرا بیلی روبین بنا به دلایلی قادر به خارج شدن از بدن نیست. این شرایط ممکن است در نتیجه انسداد در یکی دیگر از اندامهایی رخ دهد که به دفع کمک می کند ، مانند سنگ صفرا در کیسه صفرا. این مرحله بعد از کبد نامیده می شود.

دلایل دیگر عبارتند از:

التهاب یا سرطان کیسه صفرا ، که صفرا تولید می کند

پانکراتیت

آزمایشات بیلی روبین

آزمایش خون می تواند سطح بیلی روبین را اندازه گیری کند. همچنین می توان از آزمایش ادرار نیز  برای تشخیص بیلی روبین استفاده نمود ، اما از دقت کمتری برخوردار است و اغلب به طور کاذب مثبت است.

سایر آزمایشات عبارتند از:

آزمایش خون  برای ارزیابی عملکرد کبد و آزمایش هپاتیت

معاینه فیزیکی ،  به صورتیکه پزشک ممکن است ناحیه شکم را معاینه نماید تا  میزان بزرگی کبد را بررسی نماید

آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی ، اشعه ایکس  همراه با سی تی اسکن یا تصاویر با قدرت بالا با اسکن MRI باشد.

برای بررسی مجاری که صفرا از طریق آن به روده می رود ، گاهی آندوسکوپی انجام می شود.

نمونه برداری از کبد گاهی اوقات مورد نیاز است ، اگرچه این امر غیر معمول است. در این روش ، یک نمونه کوچک از بافت کبد برای ارزیابی به آزمایشگاه ارسال می شود.

درمان :

روش درمان به علت اصلی افزایش بیلی روبین بستگی دارد. اگر علت آن مشخص باشد ، بیلی روبین ممکن است از طریق درمان خاص یا تغییر سبک زندگی ، مانند پرهیز از الکل به اندازه متعادل بازگردد.

سندرم گیلبرت چیست؟

این بیماری سبب نوسان در سطح بیلی روبین در خون می گردد  و دلیل آن این است که روند خارج شدن بیلی روبین از بدن کند می شود.به ندرت سبب زردی پوست میشود اما گاه ی با مشکل معده همراه است.

بیلی روبین بالا در نوزادان

بسیاری از نوزادان تازه متولد شده با زردی متولد می شوند. نوزادان تازه متولد شده با مقادیر زیاد بیلی روبین به نوعی بیماری مبتلا هستند که پزشکان آن را هیپربیلی روبینمی نوزادان یا زردی نوزادان می دانند. در گزارشات آماری آمده است که تقریبا نیمی از نوزادان در هفته اول پس از تولد زردی قابل مشاهده دارند. در بزرگسالان ، باکتری های روده با تجزیه بیلی روبین کونژوگه باعث ایجاد اوروبیلین می شوند که این ماده از طریق مدفوع دفع می شود. در نوزادان ، کبد چندین روز طول می کشد تا فرآیند تجزیه بیلی روبین را شروع کند.

3

فزایش میزان بیلی روبین در نوزادان با توجه به شرایط نوزاد اهمیت پیدا می نماید .  سن نوزاد و اینکه آیا نوزاد زودرس متولد شده است یاخیر  عامل مهمی می باشد. در یک نوزاد سالم ، که در زمان مناسب به دنیا می آید ، سطح بیلی روبین وقتی بیش از 18 میلی گرم در دسی لیتر باشد ، باعث نگرانی می شود. برای نوزادان نارس ، هرچه زایمان زودتر اتفاق بیفتد ، مقدار شاخصی که متخصصان سطح بیلی روبین را بیش از حد می دانند ، پایین تر می آید.

 

سطح بالای بیلی روبین می تواند برای اعصاب  نوزاد سمی باشد و باعث بروز آسیب مغزی شود. بیشتر زردی نوزادان شدید نیست و علائم به طور طبیعی برطرف می شوند. زردی طولانی مدت بیشتر در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند شیوع دارد. این نوع زردی معمولاً مضر نیست اما نیاز به نظارت دقیق دارد.

برخی از نوزادان تحت نوردرمانی قرار می گیرند و پزشک کودک را در معرض نوع خاصی از طیف نور سبز-آبی قرار می دهد.  این یک روش درمانی استاندارد است ، که در آن نور بیلی روبین را به شکل دیگری تبدیل می کند که کبد و کلیه می توانند آن را حذف کنند.

مرکز پرستاری مهر آپامه  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.  برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up