1 1

چگونه متوجه شویم به ارتودنسی نیاز داریم؟

با مراجعه به یک دندان پزشک خوب و عکس برداری از زوایای مختلف دهان و دندان متوجه خواهید شد که مشکلات دندانی شما از طریق ارتودنسی قابل رفع است یا خیر؟ و درصورت نیاز به ارتودنسی دندانپزشک شما را به متخصص ارجاع داده که در این حالت از طریق اعمال آن با اصلاح آرایش دندان‎‌ها، تناسب فک، بهبود مشکلات لثه روبه رو خواهید شد.

خیلی از افراد بدون انجام ارتودنسی به زندگی خود ادامه می‌دهند و این بدین معنی است که این روش یک روش اجباری نیست و تنها به بهبود عملکرد دندان‌‎های شما کمک خواهد کرد و به گونه‌‎ای با ارتقای کیفیت زندگی رو به رو خواهید شد. در صورتی که ارتودنسی‎‌ها در سنین پایین ‌‌تر و در نوجوانان صورت پذیرد می‌تواند از مشکلات مختلفی مثل عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان‌‎های عقل و فشار آوردن به سایر دندان‌‎ها و نیز مشکلاتی مثل عدم هضم غذا به علت ناتوانی در خوب جویدن، جلوگیری به عمل آورد.

کاندیدهای انجام ارتودنسی دندان

یکی از دلایل عمده اعمال ارتودنسی‌‎ها داشتن لبخندی زیبا و بهبود زوایای صورت می‌باشد. همانطور که می‌دانید دندان‎‌ها از عوامل بسیار مهم در زیبایی صورت و اعتماد به نفس افراد می‌‎باشند و در صورت  نامرتب بودن آن‌‎ها یا وجود دندان‎‌های اضافی با کاهش اعتماد به نفس روبه رو خواهیم شد. بنابراین افرادی که از نحوه قرارگیری دندان‎‌های خود و نامنظم بودن آن رنج می‌برند می‌توانند ازبهترین گزینه‌‎ها برای ارتودنسی‎‌ دندان باشند. اما گاهی نیز مشکلات افراد تنها به حوزه زیبایی مربوط نمی‌شود و این افراد در تکلم و بهداشت دندان‌‎ها دچار مشکلاتی هستند که انجام این روش کمک می‌کند تا علاوه بر زیبای و داشتن تکلم بهتر در هنگام ادای حروف، به نحو بهتری به وضعیت بهداشتی دندان‎‌های خود رسیدگی نمایند.

چه مشکلاتی با ارتودنسی‎‌ها قابل رفع است؟

یکی از تردیدهایی که در خصوص این موضوع وجود دارد این است که این روش به چه مشکلاتی پاسخ مثبت خواهد داد. در این قسمت به عمده مشکلاتی که به طور معمول با اعمال این روش قابل حل هستند اشاره نموده‌‎ایم.

  • اورجت در دندان؛ در شرایط عادی و طبیعی دندان‎‌های جلویی فک بالا می‎‌بایست به اندازه دو میلی متر جلوتر از دندان‌‎های فک پایین قرار داشته باشند که اگر این اندازه بیش‌‎از دومیلیمتر شود فرد دچار اورجت می‎‌باشد که علت این امر عدم توازن رشد در فک بالا و پایین می‌باشد که در این حالت متخصص ارتودنسی با تشخیص علت مشکل و اعمال روش‎‌های درمانی سبب عقب راندن فک بالا و یا جلو کشیدن فک پایین می‌شود.
  • کراس بایت؛ کراس بایت به طور معمول در کودکان به دنبال مکیدن انگشت و یا تنفس دندانی ایجاد می‌شود که در این وضعیت یک یا تعدادی دندان برعکس می‎‌باشد یعنی دندان‌‎ها در زاویه درست خود قرار نمی‌گیرند و ممکن است سبب تخریب بخشی از بافت لثه شوند. معمولاً درمان این دندان‌‎ها و قرارگیری آنان در وضعیت طبیعی به پروسه طولانی دوساله نیاز دارد.
  • عدم هماهنگی خط وسط دندان؛ مشکلات فکی و اسکلتی، انحراف فک، یک طرفه درآمدن دندان‌‎ها از جمله عواملی است که موجب عدم تقارن و هماهنگی خط وسط دندان‎‌ها می‌شوند که متخصص معمولاً با قراردادن الاستیک‌‎های بین فکی به تقارن خط وسط و قرار گرفتن دندان‎‌ها به شکل صحیح کمک می‌کند.
  • شلوغی دندان‌‎های فک بالا وپایین؛ شلوغی دندان‎‌ها به دنبال کمبود فضا برای رشد دندان‌‎ها یا عدم تناسب اندازه دندان با فضایی که در اختیار دارد رخ می‌دهد. یکی دیگر از عوامل ایجاد شلوغی در فک‌، وجود دندان‌‎های اضافی می‎‌باشد که دندانپزشک با کشیدن دندان‌‎های شلوغ و استفاده از دستگاه‌‎های مخصوص به مرتب کردن دندان‎‌ها و سوق دادن آن‌‎ها در مسیر درست کمک می‌‎نماید.

سن مناسب ارتودنسی

2 1

یکی از موضوعاتی که برای انجام این روش مطرح می‌شود این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند در سنین آن‌‎ها ارتودنسی جوابگو نبوده و بهتر است آن را انجام ندهند، این در حالی است که در دنیای امروز هیچ محدودیتی از لحاظ سن برای انجام آن وجود ندارد. البته اگر چه در خصوص این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد اما بهتر است از سنین 7 سالگی که اولین رویش دندان صورت می‌پذیرد کودکان تحت نظر دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی قرار گیرند و این موضوع به این دلیل است که در سنین پایین‌تر با کاهش دوره درمان و هزینه‌‎های آن رو به رو خواهید بود.

انتخاب بهترین سن برای انجام این روش می‌تواند به عوامل مختلفی مثل نوع ناهنجاری وابسته باشد. کودکانی که فک بالای آنها نسبت به فک پایین جلوتر و یا عقب‌‎تر قرار دارد بهتر است این کار را قبل از دوران بلوغ انجام دهند تا رشد فکی به گونه‎‌ای طبق برنامه ریزی و یا در زاویه‎‌ای صحیح سوق داده شود.

عوارض ارتودنسی دندان

شناخت عوارض ارتودنسی و شیوه صحیح انجام آن در رسیدن به نتیجه دلخواه تأثیرگذار است. مهم‎‌ترین نکته‌‎ای که در خصوص انجام این روش مطرح می‌شود انتخاب یک متخصص ارتودنسی با تجربه و ماهر است، چرا که  این کار می‌بایست بر طبق چهره  شما صورت پذیرد تا تغییرات در جهت مثبت و زیباتر شدن متمایل شوند.

  • آلرژی به اجزای بریس؛ یکی از عوارض احتمالی در خصوص انتخاب اجزای بریس می‌‎باشد، چرا که بعضی از افراد به فلزات به کار رفته در آن حساسیت نشان می‌دهند و ممکن است دچار واکنش‎‌های آلرژیک شوند که این مشکل با عوض کردن سیم به کار رفته در آن این مشکل رفع می‌شود.
  • زخم شدن زبان و دهان؛ از دیگر عوارضی است که در هنگام درمان ارتودنسی لینگوال بیمار ممکن است با آن روبه‎‌ رو شود زخم شدن زبان و دهان می‌باشد، چرا که در این روش بریس در پشت دندان قرار گرفته و زبان مدام در حال تماس با آن است و احتمال زخم شدن آن وجود خواهد داشت. که متخصص خوب با ارائه راه حل‎‌هایی مثل قراردادن موم ارتودنسی به کاهش میزان زخم کمک خواهد کرد.
  • تجمع پلاکت‎‌ها؛ تجمع پلاکت‎‌ها بر روی دندان و اجزای بریس معمولاً در اثر عدم توجه به رعایت بهداشت‎‌های دهان و دندان صورت می‌پذیرد. در صورتی که در این دوران مراقب دندان‌‎های خود باشید و از مسواک‎‌های مخصوص و نخ دندان با حوصله استفاده نمایید. به سلامت خود و نتیجه بهتر کمک خواهید کرد.

3

در صورتی که شما هم جزو کاندیدهای ارتودنسی هستید می‌توانید به سایت دکتر سریتا مراجعه فرمایید و بعد از آشنایی با خدمات مختلف آن مثل لمینت، کامپوزیت، جراحی لثه، ارتودنسی و… و نیز مطالعه مقالات موجود در این سایت با پشتتیبانی 24 ساعته آن تماس حاصل فرمایید. برای ورود به  سایت دندانپزشکی دکتر سریتا می‌توانید از آدرس drserita.com استفاده نمایید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up