آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید؟

بیماری عروق مغزی یک بیماری عروق خونی در مغز، به‌ویژه شریان‌ها است و یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر سکته مغزی است. سرخرگ‌های مغز مواد مغذی حیاتی و اکسیژن را به بافت مغز می‌رساند. رگ های خونی مغز در معرض آسیب های ناشی از تعدادی از عوامل از جمله:

  • فشار خون بالا یا فشار خون متناوب
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • بیماری ارثی عروق خونی
  • سیگار کشیدن

حتما بخوانید: بهترین متخصصان ریه در ایران

لازم به ذکر است که جهت تشخیص باید به دکتر متخصص سکته مغزی مراجعه نمایید تا پزشک مربوطه بررسی های آزمایشگاهی لازم را انجام داده و شما را از خطرات این بیماری آگاه کند. از درمان های رایج در سکته مغزی می توان به درمان کاردرمانی در سکته مغزی اشاره کرد که به بهبود مشکلات حرکتی این بیماری کمک می کند.

1 3

چگونه بیماری عروق مغزی ایجاد می شود؟

شرایط پزشکی که در بالا ذکر شد باعث التهاب مکرر و آسیب به پوشش داخلی رگ های خونی می شود. بیماری عروق مغزی در طول زمان از طریق این آسیب تدریجی ایجاد می شود. آسیب به پوشش داخلی رگ های خونی باعث باریک، سفت شدن و گاهی اوقات نامنظم شدن آنها می شود. اغلب عروق خونی ناسالم به‌عنوان آترواسکلروز (سفت شدن پوشش داخلی که معمولاً با تجمع کلسترول همراه است) توصیف می‌شود.

بیماری عروق مغزی چگونه باعث سکته مغزی می شود؟

هنگامی که رگ های خونی دچار بیماری عروق مغزی می شوند، مستعد لخته شدن خون می شوند. هنگامی که شریان در داخل باریک یا دچار تغییر شکل شود، ممکن است لخته خون در داخل یک سرخرگ تشکیل شود. هنگامی که یک لخته خون در داخل رگ خونی رشد می کند، ترومبوز نامیده می شود. ترومبوز که از جای خود جدا می شود و از طریق مدار رگ خونی به مکان دیگری در بدن می رود، آمبولی نامیده می شود. ترومبوز یا آمبولی می تواند در رگ های خونی باریک مغز گیر کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، رگ‌های خونی آسیب‌دیده ناشی از بیماری عروق مغزی باعث وقفه در خونرسانی به نام ایسکمی می‌شوند. بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌های ناشی از بیماری‌های عروق مغزی نیز باعث می‌شوند که رگ‌های خونی بیشتر دچار پارگی شوند و خطر خونریزی، که هموراژی است، افزایش یابد. هنگامی که خونریزی رخ می دهد، آسیب بافت مغز ناشی از خونریزی و همچنین آسیب بافت مغز از ایسکمی هر دو به طور همزمان رخ می دهد. سکته مغزی می تواند منجر به مشکلاتی در زمینه بلع و گفتار شود که بهترین درمان برای آن می توان به گفتاردرمانی در سکته مغزی اشاره کرد.

2 4

پیامد بیماری عروق مغزی

وجود بیماری گسترده عروق مغزی می تواند به مرور زمان باعث سکته های کوچک خاموش شود. از آنجایی که مغز اغلب توانایی جبران برخی آسیب‌ها را دارد، بسیاری از افراد دچار سکته‌های کوچک می‌شوند و علائمی را تجربه نمی‌کنند زیرا نواحی سالم در مغز با انجام وظایف مضاعف جبران می‌کنند.

چگونه بدانیم که آیا بیماری عروق مغزی داریم؟

اغلب افرادی که به دلیل بیماری عروق مغزی، سکته های خاموش زیادی داشته اند، وقتی به آنها گفته می شود که MRI مغز یا سی تی اسکن مغزشان شواهدی از سکته های قبلی را نشان می دهد، شگفت زده می شوند. این یافته تصادفی نشان می دهد که مناطق ساکتی از انفارکتوس وجود داشته است که علائم واضحی ایجاد نکرده است. با گذشت زمان اگر چندین ضربه کوچک خاموش رخ دهد، ممکن است به آستانه بحرانی برسد. در این مرحله اگر توانایی جبرانی مغز از بین برود، علائم ممکن است به طور ناگهانی آشکار شوند.

معمولاً آزمایش غربالگری معمولی برای بیماری عروق مغزی وجود ندارد اما گاهی اوقات می‌توان آن را با مطالعات تصویربرداری مغزی تشخیص داد. عدم وجود بیماری عروق مغزی آشکار در CT یا MRI مغز به معنای عدم وجود آن نیست.

3 1

درمان بیماری عروق مغزی

خوشبختانه با در دسترس بودن داروی امروزی، علیرغم تنگ شدن شریان های مغزی، خطر سکته مغزی را می توان با استفاده از یک رژیم درمانی که ممکن است شامل عوامل ضد پلاکتی و استاتین ها باشد، کاهش داد. اگر شریان‌های کاروتید که در گردن شما قرار دارند نیز باریک شده‌اند، داروها می‌توانند خطر سکته را کاهش دهند. اگر تنگی شدید شود، روش هایی برای کاهش بیشتر خطر سکته مغزی نیز در مرکز تخصصی درمان سکته مغزی در دسترس است.

اگر بیماری عروق مغزی در شما تشخیص داده شده است، راه های موثری برای جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارد. کنترل عوامل خطری که باعث ایجاد بیماری عروق مغزی می شوند، بهترین راه برای معکوس کردن آن و جلوگیری از بدتر شدن آن است. اکثر بیماری های عروق مغزی را می توان حداقل تا حدی با کاهش کلسترول، کنترل فشار خون و دیابت و ترک سیگار بهبود بخشید. این ممکن است نیاز به داروهای تجویزی یا تغییرات سبک زندگی مانند ورزش و تغذیه سالم داشته باشد، اما مزایای پیشگیری از سکته مغزی ارزشش را دارد. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


linkریپورتاژ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up