1 1

قوانین پروازی در سفر با بلیط چارتری

بسیاری از افراد برای رزرو بلیت هواپیما به دنبال تهیه بلیط چارتری هستند. بلیط چارتر ویژگی‌ها و مزایایی دارد که اغلب افراد ترجیح می‌دهند که سفر پروازی خود را با این نوع بلیط انجام دهند. اگر شما نیز قصد سفر دارید و اطلاعاتتان راجع به بلیط‌های چارتری و قوانین پروازی آن کم است، با ما همراه شوید تا صفر تا صد این بلیط، نحوه تهیه و مزایا و معایب آن را بیشتر بشناسیم.

بلیط چارتر چیست؟

قبل از تهیه بلیت هواپیما بهتر است بدانیم که بلیط چارتر دقیقا چیست؟ کلمه چارتر به معنای دربست کرایه کردن است. در صنعت گردشگر هر چیزی که تعداد زیادی موجود بوده و قابل کرایه دادن و کرایه کردن باشد، می‌تواند چارتر شود. علاوه بر بلیط‌های هواپیما هر وسیله نقلیه دیگر که تعداد صندلی‌های زیادی دارد را می‌توان چارتر کرد. در دنیای گردشگری ما دو واژه چارتر کننده و چارتر دهنده خواهیم شد.

چارتر دهنده همان ایرلاین یا شرکت هواپیمایی یا هتلی است که تمام صندلی‌ها و یا اتاق‌های خود را اجاره می‌دهد. چارتر کننده به دفاتر خدمات مسافرتی و یا اژانسی گفته می‌شود که همه یا تعدادی از صندلی‎های یک هواپیما و یا تخت‌های یک هتل را کرایه می‌کند.

حتما بخوانید: بهترین متخصصان روانشناسی در ایران

بنابراین طبق تعاریف بالا، به پروازی چارتری گفته می‌شود که همه یا بخشی از صندلی‌های آن توسط یک شرکت هواپیمایی، یک سازمان، یک باشگاه ورزشی یا هر نهاد دولتی یا خصوصی کرایه شده باشد. در واقع اگر یک ارگان و یا سازمان بخواهد برای کارکنان خود تعداد زیادی بلیت هواپیما تهیه کند، ترجیم می‌دهد آن را به صورت یک جا و چارتر تهیه کرده تا هزینه کمتری نیز پرداخت کنید.

2 1

بلیط چارتری چه تفاوتی با بلیط سیستمی دارد؟

بلیط سیستمی بلیطی است که توسط خود ایرلاین به فروش رسیده و برنامه پرواز آن از چند روز تا چند ماه قبل مشخص شده و در سایت قرار می‌گیرد. هرکدام از این دو بلیت هواپیما دارای ویژگی‌ها، مزایای و معایب خود بوده و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

این مطلب را هم بخوانید: اطلاعات پروازی ایرلاین معراج که شاید به دردتان بخورد!

شرایط سنی

یکی از تفاوت‌های بلیط چارتری و بلیط سیستمی آن است که هزینه پرواز چارتر برای همه افراد در هر سنی( به جز نوزادان زیر 2 سال) یکسان است. در حالی که در پروازهای سیستمی هزینه بلیط برای کودکان زیر 12 سال کمتر از هزینه بلیط بزرگسالان است. اگر با خانواده خود به سفر می‌روید، بهتر است هزینه مجموع بلیط‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده تا بتوانید ارزان‌ترین بلیط‌ها را انتخاب کنید.

برنامه زمانی

یکی دیگر از تفاوت‌های بلیت هواپیما چارتی و سیستمی در برنامه زمانی سفر آن‌ها است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، پروازهای سیستمی دارای تاریخی دقیق هستند که برنامه آن‌ها از چند هفته و یا حتی چند ماه قبل بر روی سایت ایرلاین قرار می‎گیرد. شما می‌توانید از چند ماه قبل این بلیط را تهیه کنید.

در حالی که برنامه پروازهای چارتری معمولا چند روز قبل مشخص شده و شما تنها چند روز قبل می‌توانید بلیط چارتری را تهیه کنید.

هزینه بلیط

از دیگر تفاوت‎های بلیط چارتر و بلیت هواپیما سیستمی می‎توان به هزینه بلیط اشاره کرد. هزینه بلیط چارتر در مقایسه با بلیط سیستمی در حالت کلی کمتر است و افرادی که به دنبال تهیه بلیط هواپیما ارزان هستند، ترجیح می‌دهند که پرواز چارتر را انتخاب کنند.

هزینه بلیط سیستمی از ابتدای قرار گرفتن در سایت تا روزهای نزدیک به پرواز متغیر است. هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید، بلیط سیستمی گران‌تر خواهد شد اما در مورد بلیط‎‎های چارتری این مساله وجود ندارد.

3 1

شرایط کنسلی

یکی از تفاوت‌های مهم بلیط چارتری و سیستمی شرایط کنسلی آن‌ها است. در صورتی که بلیط شما از نوع سیستمی باشد و شما بخواهید چند روز یا چند هفته قبل از پرواز آن را لغو کنید، درصد کمی از هزینه بلیط به عنوان خسارت از شما کسر شده و بقیه پول به حساب شما واریز خواهد شد. این نکته در مورد بلیط‌های چارتر صادق نیست. شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید پرواز چارتر خود را لغو کنید و در این صورت هیچ هزینه‌ای به شما عودت داده نمی‌شود.

قیمت بلیط چارتر در زمان‌های مختلف

قیمت بلیط هواپیما چارتری در زمان‌ها و فصل‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اگر شما بخواهید برای تعطیلات به سفر بروید و یا ایام پیک سفر را برای پرواز انتخاب کنید، هزینه بلیط چارتری تفاوت زیادی با بلیط سیستمی نخواهد داشت. با توجه به آن که تقاضا برای تهیه بلیط در این زمان‌ها زیاد است، اغلب صندلی‌های پرواز چارتر پر شده و بلیط چندان تفاوت قیمتی نخواهد داشت.

در صورتی که شما ایام غیر تعطیل را برای سفر انتخاب کنید، از آن جا که بسیاری از صندلی‌های چارتر شده خالی باقی می‎ماند، شرکت هواپیمایی آن‌ها را با قیمت پایین‎تری به فروش می‌رساند. یکی از بهترین زمان‌ها برای تهیه بلیط چارتری بلیط‌های چارتر لحظه آخری است که گاهی تا 70 درصد تخفیف داشته و شما می‌توانید یک سفر بسیار ارزان اما با همان کیفیت را داشته باشید.

 


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

مطالب مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up