با این ترفندها از مسمومیت غذایی در سفر جلوگیری کنید!

مسمومیت غذایی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و ممکن است هر یک از ما در طول زندگی حداقل یکبار هم که شده به آن دچار شده باشیم. همچنین از آنجایی که درمان این بیماری اغلب با مراجعه به پزشک یا حتی روش‌های خانگی انجام می‌پذیرد؛ می‌توانیم بگوییم مسمومیت غذایی اتفاق عجیب و نادری نبوده و نباید نگران آن شویم، البته به شرطی که این اتفاق در سفر نیافتد! چرا که در سفر شرایط بدن انسان با تغییر آب‌وهوا بهم می‌ریزد و بدن برای ابتلا به هرگونه بیماری مستعدتر است. لذا توصیه می‌شود حتما قبل از سفر با ترفندهای جلوگیری از مسمومیت غذایی آشنا شوید و آن‌ها را رعایت کنید. پس با ما برای داشتن سفری سالم و پرنشاط همراه باشید.

word image

کدام میوه ها حساسیت زا هستند؟ (لیست کامل)

اولین قدم، آشنایی با علائم!

پیش از اینکه بخواهیم راهکارهای پیشگیری از این بیماری را فهرست کنیم، بهتر است به بررسی علائم مسمومیت غذایی در سفر بپردازیم. اساساً مسمومیت غذایی با علائمی چون درد شدید شکمی، سرگیجه، اسهال، تهوع، استفراغ و تب همراه است که بهتر است در صورت مشاهده این علائم در خود یا همسفرانتان سریعاً به مراکز درمانی مراجعه نمایید. البته اگر بیماریتان شدید نباشد می‌توانید با چند روش خانگی به بهبود شرایط خود کمک به سزایی نمایید. مثلاً سعی کنید در فواصل معین و با طمانینه، کمی آب سیب یا دوغ بنوشید تا کمبود آب بدن را جبران کنید. مصرف سوپ رقیق، لیموترش و دم نوش زنجبیل و بابونه نیز می‌تواند به بهبود حالتان کمک کند. در نهایت اگر تا چند روز پس از بروز مسمومیت، پرهیز غذایی داشته باشید راحت تر به بیماری غلبه ‍می‌کنید و زودتر به شرایط عادی سفر باز می‌گردید.

word image 1

توجه به آب آشامیدنی!

مصرف آب آلوده در کوتاهترین زمان ممکن، منجر به بروز علائم مسمومیت در بدن می‌شود. پس اگر از مدت ها قبل برای سفر خود برنامه ریزی کرده و بلیط هواپیمایی را برای آن خریداری کرده‌اید، بهتر است به نوع آب آشامیدنی خود توجه بیشتری داشته باشید. سعی کنید تا جای ممکن از نوشیدن آب های فاقد بسته بندی خودداری کنید. در پارک ها از هر شیر آبی که می‌بینید استفاده نکنید و از نوشیدن آب نهرها و رودخانه ها به طور جدی خودداری کنید.

اهمیت ویژه بررسی کنسروهای غذایی

مسمومیت با کنسروها می‌تواند در زمان کوتاهی منجر به مرگ شود. بنابراین تا حد ممکن از مصرف غذاهای کنسروی در سفر اجتناب کنید و یا اگر مجبور به مصرف آن‌ها هستید به نکاتی که در زیر مطرح می‌کنیم، توجه نمایید.

  • قبل از مصرف هر نوع غذای کنسروی می‌بایست حتماً به شکل ظاهری قوطی توجه نمایید و از مصرف و خرید کنسروهایی با قوطی برآمده خودداری کنید.
  • قبل از مصرف کنسرو حتماً آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانید تا از پاستوریزه شدن آن مطمئن شوید.
  • اگر پس از باز کردن کنسرو، متوجه بوی بد محتویات آن شدید هرگز غذا را تست نکنید و فوراً آن را دور بیاندازید.

word image 2

به خطر انداختن سلامتی برای ارزان بودن!

بسیاری از افراد برای اینکه هزینه کمتری برای شیوه رسیدن به مقصد پرداخت کنند، سفر با قطار یا اتوبوس را انتخاب می‌کنند. سفر با قطار که از محبوبیت بیشتری برخوردار است نه تنها مزایایی همچون سفری امن و آرام، قیمت مناسب بلیط، امکان رزرو کوپه دربست و… را دارد بلکه مخارج سفر را نسبت به بلیط هواپیما تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در این بین شاید تصور کنید حال که پول کمتری را برای خرید بلیط قطار (https://ghasedak24.com/train-ticket) پرداخته‌اید، بد نیست که برای صرفه جویی در هزینه های سفر هم که شده، وعده های روزانه خود را از غذاهای خیابانی و فست‌فودهای آلوده تامین نمایید. اگر چنین تصمیمی دارید، باید به شما بگوییم که این کار بدترین راهکار ممکن برای صرفه جویی در هزینه های سفر است. چرا که شما در قبال پرداخت هزینه ای کمتر، سلامت خود را وسط گذاشته‌اید و اگر به ناگاه دچار بیماری شوید باید چند برابر این پول را صرف پرداخت هزینه های درمان کنید. پس به هیچ عنوان از غذاهای خیابانی استفاده نکنید و سعی کنید غذاهای خود را در مراکزی که از نظر بهداشتی در شرایط مطلوبی قرار دارند، مصرف کنید.

word image 3

پرهیز از سبزیجات خام و گوشت نپخته

سبزیجات خام و نپخته از جمله دیگر مواد غذایی ای هستند که ممکن است شما را دچار مسمومیت کنند. این سبزیجات اگر خوب شسته نشده باشند ممکن است حاوی میکروب یا انگل هایی باشند که به راحتی به بدن شما منتقل شده و شما را دچار بیماری نمایند. پس سعی کنید در طول سفر حدالامکان از مصرف سالاد و سبزیجات خودداری نمایید و برای تضمین سلامت خود، تنها از سبزیجات پخته استفاده نمایید. چرا که حرارت بالا و پختن سبزیجات، موجب از بین رفتن میکروب ها شده و این مواد غذایی را به بهترین شکل ممکن آماده مصرف می‌کند.

مصرف گوشت و مرغ نپخته یا نیم پز به صورت استیک یا کباب نیز می‌توانند شما را در کوتاهترین زمان ممکن دچار بیماری کنند. پس اگر در رستورانی با گوشت نپخته در بشقاب خود مواجه شدید از مصرف آن اجتناب نمایید و به گارسون متذکر شوید که گوشتی کاملاً پخته را برایتان سرو نماید. فراموش نکنید گوشت نپخته در صدر عوامل ابتلا به مسمومیت غذایی قرار دارد پس این نکته را جدی بگیرید. البته گوشت به طور کلی غذای دیر هضمی نیز محسوب می‌شود بنابراین اگر با تهیه یک بلیط اتوبوس یا قطار به سفر می‌روید بهتر است مصرف آن را تا حد ممکن کاهش دهید.

در مجموع توصیه می‌کنیم چمدان خود را با قرار دادن برخی از داروهای پیشگیرانه مانند پپتو بیسمول تکمیل نمایید و سعی کنید بهترین بلیط سفر را از میان بلیط های هواپیما، قطار یا بلیط اتوبوس برگزینید. برای این کار می‌توانید در تمام ساعات شبانه روز به صورت اینترنتی به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید و خدمات سفر خود را دریافت کنید. همچنین می‌توانید برای مقاصد خارجی از طرح‌های متنوع بیمه مسافری قاصدک24 استفاده کنید که در پوشش‌ها و قیمت‌های گوناگون ارائه می‌شوند. همچنین خوب است بدانید در آژانس مسافرتی قاصدک 24 امکان رزرو هتل با تخفیف‌های جذاب در سراسر ایران وجود دارد. شما برای دسترسی ساده‌تر به کلیه این امکانات تنها کافی است تا نسخه اندروید اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 را از کافه بازار دانلود کنید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkمسمومیت غذایی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up