دندان درد موقع خوردن چیز ترش

چرا دندان ها در هنگام خوردن چیز ترش اذیت می شود؟

اگر بعد از خوردن چیزی دندان تان آسیب می بیند یا اذیت می شود، احتمالاً خوراکی که خورده‌ اید، طعم ترشی داشته است که می تواند عاملی برای حساسیت دندان تان باشد. غذا ها و نوشیدنی های اسیدی می توانند به مرور زمان مقادیر کمی از مینای دندان را از بین ببرند و مرکز عصبی لایه داخلی دندان را در معرض دید قرار دهند. برای این که راحت تر بتوانید شرایط را مدیریت کنید، در این مقاله لیستی از غذا ها و نوشیدنی هایی هستند که نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید تا دندان تان کمتر در معرض عوامل حساسیت زا قرار بگیرد.

غذا های اسیدی دندان را حساس می کند

در صدر فهرست غذاهای پر از اسید؛ مرکبات، گوجه فرنگی، ماست، خامه ترش، انواعِ ترشی ها و نوشابه های گازدار قرار دارند. گوشت گاو، ماهی، مرغ، لوبیا و بیشتر غلات نیز اسیدِ متوسطی دارند؛ البته که این مواد غذایی برای بدن فواید زیادی دارند و خوشبختانه، تا زمانی که چند اقدام احتیاطی ساده را رعایت کنید، نیازی به توقف خوردن آن ها نیست.

حتما بخوانید: بهترین و بدترین خوراکی ها برای سلامت قلب

چگونه بدون ایجاد حساسیت از خوردن مواد غذایی اسیدی لذت ببریم؟

ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که از خمیر دندان ضد حساسیت با یک مسواک نرم کمک بگیرید. خمیردندان های ضد حساسیت متنوع هستند و تاثیر مثبت آن ها شاید خیلی سریع نباشد؛ اما بعد از مدتی متوجه می شوید که حساسیت دندان تان کم تر شده است.

استفاده از یک مسواک نرم هم احتمالاً کمک کننده باشد؛ البته باید مراقب باشید که مسواک را خیلی سفت روی دندان تان نکشید. در واقع مسواک زدنِ محکم نه تنها ضروری نیست، بلکه می تواند مینای دندان را هم از بین ببرد و لکه هایی را هم ایجاد کند. به عنوان یک قاعده کلی؛ اگر برسِ مسواک شما هر کدام جهت متفاوتی به خودشان گرفته اند، یعنی این که مسواک تان خراب شده و به دندان تان آسیب وارد می کند.

word image 20541 2

همچنین بسیار مهم است از غذا هایی که سطح اسیدیته کم تری دارند، در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا اثرات آسیب زای آن ها خنثی شود.

به عنوان آخرین نکته ؛ وقتی که از نوشیدنی های خیلی اسیدی یا ترش استفاده می‌ کنید، حتماً از نی کمک بگیرید که برخورد مواد اسیدی و ترش را با دندان کم می کند.

حتما بخوانید: بهداشت دهان و دندان: نکات مهم که باید بدانید

البته دندانی که بیش از حد حساس شده است، ممکن است مشکلات دیگری هم داشته باشد؛ بنابراین اگر غذا خوردن یا نوشیدن عاملی برای درد دندان شماست، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

عادات بدی که باید از آنها اجتناب کنیم

word image 38

1- استفاده از دندان به عنوان ابزار:

آیا از دندانهای خود برای باز کردن در بطری یا شکستن برخی چیزها استفاده می کنید؟ پس ، کاملاً در آستانه نابودی آنها هستید. دندانها برای جویدن است و نباید از آنها به عنوان ابزار استفاده کرد. ممکن است با فشار آوردن به دندان ، موجب شل شدن آن شوید.

2-دندان قروچه:

غالباً افراد عادت دارند دندان های خود را روی هم فشار دهند، چه از عصبانیت باشد و چه از سرخوردگی. دندان قروچه می تواند منجر به فرسایش قابل توجه مینای دندان و حتی ترک خوردن یا کنده شدن دندانها به مرور زمان شود.

3- مسواک و نخ دندان کشیدن بیش از حد:

زیاده روی کردن در هر چیزی مضر است. استفاده از یک مسواک سخت می تواند مینای دندان را از بین ببرد و به لثه ها آسیب برساند. هنگام نخ دندان زدن حتماً مراقب باشید به لثه هایتان آسیب نرسانید.

عادت های بدی که دندان هایتان را در کوتاهترین زمان نابود می کنند

4- استفاده بیش از حد از الکل و کافئین:

مصرف مقدار زیادی شیرین کننده ، کربنات و کافئین می تواند باعث خشک شدن دهان شود. خشکی دهان از موارد آسیب زننده است زیرا بزاق به عنوان یک ماده شستشو کننده کمک می کند تا باکتری های مضر را از بین ببرد.

همه آنچه گفته شد؛ انجام مراقبت های مناسب دندان از بسیاری جهات بود. بنابراین ، از امروز قول دهید که بیشتر به سلامتی دهان خود و خانواده تان اهمیت میدهید.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

linkدندان درد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up