سرطان رحم

آیا سرطان رحم کشنده است؟ علائم، روش جدید درمان و نکات دیگر

در این مطلب با کمک چند مجله معتبر پزشکی از سرتاسر دنیا، شما را با سرطان رحم، علائم، روش جدید درمان و نکات دیگر در این مورد آشنا میکنیم.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم یک سرطان است که در گردن رحم یعنی ارگان اتصال رحم و واژن تشکیل می شود. انواع مختلف سرطان دهانه رحم وجود دارد، اما شایع ترین نوع آن، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) است. حدود 80 تا 85 درصد از سرطانهای دهانه رحم را تشکیل می دهد و معمولا توسط عفونت ویروس پاپیلوم انسان (HPV) ایجاد می شود. دیگر انواع سرطان دهانه رحم، مانند آدنوکارسینوما، کارسینوم سلول کوچک، آدنوسکوما، آدنوزارکوم، ملانوما و لنفوما، معمولا با HPV ارتباط ندارند و کمتر اتفاق می افتد، اما به اندازه SCC قابل پیشگیری نیستند.

همچنین بخوانید: انواع فیبروم رحم- علایم، درمان خانگی، جراحی، تصاویر و نکات مهم

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

عفونت HPV شایع ترین علت سرطان گردن رحم است. از آنجایی که این ویروس می تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود، زنان مبتلا به این بیماری در معرض خطر بیشتری هستند. زنانی که دارای شرکای جنسی زیادی هستند و یا شریک جنسی آنها دارای تعدد همسر می باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. زنان مبتلا به مقاربت جنسی محافظت نشده در سن نوجوانی بیشتر در معرض خطر هستند.

واکسن ها علیه گونه های HPV موثر هستند و تا 85٪ موارد سرطان دهانه رحم را تحت تاثیر قرار می دهند. واکسن های HPV در زنان از سن جوانی مورد مصرف قرار می گیرد و اگر قبل از عفونت مصرف شود، واکسن اثر خواهد داشت. با این حال، واکسن فقط انواع خاص و پرخطر HPV را پوشش می دهد و به زنان توصیه می شود که حتی پس از واکسیناسیون، به طور مرتب سلول های دهانه رحم را آزمایش کنند.

علائم

سرطان دهانه رحم اولیه ممکن است علائم نداشته باشد. اگر علائم زیر را تجربه می کنید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

  1. خونریزی واژینال یا وجود ترشحات غیر طبیعی
  2. درد در طی رابطه جنسی
  3. درد پشت و یا لگن
  4. ادرار دردناک یا دشواری در ادرار و ادرار تیره
  5. یبوست مزمن و احساس وجود مدفوع، علیرغم رفتن به توالت
  6. نشت ادرار یا مدفوع از مهبل (واژن)

حتماً بخوانید: پولیپ رحم چیست؟ درمان طبیعی و جراحی، نازایی، تصاویر ونکات مهم

علل و عوامل خطر

عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) شایع ترین علت یا عامل خطر برای سرطان دهانه رحم است. این ویروسها در طول رابطه جنسی و همچنین از طریق رابطه جنسی دهانی یا مقعدی انتقال می یابند. هر زني که تا کنون فعاليت جنسي داشته باشد، در معرض خطر است.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  1. شروع فعالیت جنسی قبل از 20 سالگی
  2. تعدد شرکای جنسی
  3. تاریخچه عفونت های منتسب به جنس مونث یا سایر عفونت های مشترک مانند HIV

سیگار کشیدن یک عامل مشترک با افزایش بروز سرطان دهانه رحم است.

نحوه تشخیص توسط پزشک

غربالگری سرطان گردن رحم با پاپ اسمیر باید به محض اینکه یک زن وارد زندگی جنسی شد، شروع شود. باید در فواصل 1 تا 3 ساله بسته به سن و تعداد پاپ اسمیر طبیعی انجام شود. در طول این معاینه، یک نمونه از سلول ها از سطح گردن رحم به دست می آید. این نمونه برداری سریع، ساده و بدون درد است.

اگر پاپ اسمیر سلول های غیر طبیعی داشته باشد، یک روش تشخیصی به نام کولپوسکوپی (بررسی دهانه رحم با میکروسکوپ) انجام می شود. گاهی از دهانه رحم نمونه برداری می شود و توسط یک آسیب شناس تحت آزمایش قرار می گیرد (پزشک این بافت ها را زیر میکروسکوپ بررسی می کند).

اگر سرطان گردن رحم بیوپسی تأیید شود، آزمایش های دیگر برنامه ریزی خواهد شد. این آزمایش ها شامل تست های رادیولوژیکی مانند اشعه ایکس و CT-scan یا MRI شکم و لگن برای تشخیص هرگونه گسترش منطقه ای سرطان است. بررسی لگن تحت بیهوشی عمومی نیز به منظور تعیین میزان سرطان اغلب تعیین می شود.

مطلب مهم:  التهاب رحم، علائم، دلایل و بهترین روش درمان خانگی آن (تحقیقات جدید)

بهترین روشهای درمانی در حال حاضر

برای درمان پیش تهاجمی بیماری، درمان بصورت، برداشت موضعی گردن رحم با استفاده از روش های برداشت محلی یا روش های ablative انجام شود. تکنیک های برداشت محلی عبارتند از جراحی بیوپسی مخروطی یا لیزر. تکنیکهای Ablative عبارتند از تبخیر لیزر یا انعقاد سرد. در روش مورد نظر باید با پزشک به بحث گذاشته شود. با این حال، پیش درمان موفقیت آمیز سرطان دهانه رحم تقریبا بطور قطعی از سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند.

درمان سرطان مهاجم سرویکس، همزمان با عمل جراحی (حذف رحم، یعنی هیسترکتومی و بافت اطراف آن، از جمله گره های لنفاوی) و همچنین پرتودرمانی و شیمی درمانی، به دست می آید.

برای سرطان پیشرفته دهانه رحم که در آن جراحی امکان پذیر نیست، همزمان شیمی درمانی و پرتو درمانی گزینه انتخابی است. پرتو درمانی اغلب به دو صورت انجام می شود. یک روش با پرتودرمانی پرتوهای خارجی است و دیگری brachytherapy (رادیوتراپی پرتوهای داخلی) است. رادیوتراپی پرتوهای خارجی روزانه در تمام روزهای هفته انجام می شود و ممکن است حدود 5-6 هفته طول بکشد. پرتودرمانی با پرتو درونی 2 تا 5 جلسه انجام می شود.

طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم

بیشتر سرطان های رحم در خانم های بالای 55 سال رخ می دهد و در سنین پایین تر بسیار نادر است. حدود 90 درصد خانم های بالای 55 سال با سرطان دهانه رحم حدود 5 سال عمر می کنند. طول عمر بیماران با توجه به مرحله سرطان رحم نیز به شرح زیر است:

  • مرحله 1 سرطان: حدود 95 درصد بیماران، حداقل تا 5 سال بعد از تشخیص عمر می کنند.
  • مرحله 2 سرطان: حدود 50 درصد بیماران، حداقل تا 5 سال بعد از تشخیص عمر می کنند.
  • مرحله 3 سرطان: حدود 40 درصد بیماران، حداقل تا 5 سال بعد از تشخیص عمر می کنند.
  • مرحله 4 سرطان: حدود 5 درصد بیماران، حداقل تا 5 سال بعد از تشخیص عمر می کنند. مابقی در کمتر از 5 سال فوت می شوند.

همچنین بخوانید: پولیپ رحم چیست؟ درمان طبیعی و جراحی، نازایی، تصاویر ونکات مهم

سوالات متداول

من شنیدم که معاینه لگن ممکن است ناخوشایند باشد. آیا جایگزینی برای تشخیص سرطان اولیه سرطان دهانه رحم وجود دارد؟

معاینه لگن و پاپ اسمیر اگرچه ناخوشایند هستند اما هنوز برای تشخیص زودهنگام سرطان سرویکس قابل اعتماد هستند. به همه زنان در معرض خطر توصیه می شود که این آزمایش ها را به طور منظم انجام دهند و یا طبق دستور پزشک عمل نمایند.

من مبتلا به سرطان دهانه رحم هستم و به پرتودرمانی نیاز دارم آیا این بدان معنی است که دیگر نمی توانم مقاربت جنسی داشته باشم؟

هنوز هم می توانید بعد از رادیوتراپی، رابطه جنسی برقرار کنید. به شما روش هایی برای حفاظت از آموزش داده می شود تا رابطه جنسی دردناک نباشد.

آیا سرطان سرویکس مسری است؟

سرطان سرویکس خود مسری نیست با این حال، ویروسی که باعث ایجاد سرطان می شود می تواند از یک شخص به دیگری در طول رابطه جنسی منتقل شود.

کلیپ زیر را حتما ببینید

دانلود ویدیو


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

link
بیماری های رحمدرمان سرطان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up