بارداری

4 تا از بهترین و جدیدترین راههای جلوگیری از بارداری (بهترین زمان)

اگر بعداز یک نزدیکی غیرمنتظره نگران بارداری خود هستید یا مواجهه با آن را پیش بینی میکنید، پیدا کردن راهی برای پیشگیری از باردرای طبیعی است. در این مطلب همراه ما باشید تا مزایا و معایب راههای مختلف پیشگیری از بارداری را بدانید. این راهنما برای پزشکانی ست که به صورت قانونی قصد سقط جنین کودکان معیوب و … را دارند.

روش اورژانسی

امروزه روشهایی برای پیشگیری از بارداری بصورت اورژانسی وجود دارد.

پیشگیری اورژانسی زمانی استفاده میشود که نزدیکی غیرمنتظره داشته باشید یا اینکه احساس کنید روش پیشگیری از بارداری موفقیت آمیز نبوده است. کلید این روش پیشگیری این است که باید در اصرع زمان (حداقل تا 72 ساعت پس از نزدیکی) استفاده شود. قرصهای اورژانسی پیشگیری از بارداری در این موارد استفاده میشوند. قرصهای اورژانسی (فوری)، تخمک گذاری را متوقف کرده یا آن را به تاخیر می اندازد.

روش پیشگیری از بارداری پس از 1 هفته

در این موقعیت روش پیشگیری از بارداری قبلی موثر نبوده است. این زمانی خواهد بود که پریودیتان عقب افتاده باشد و به شک افتاده باشید.

نگران نباشید! هنوز هم برای پیشگیری از بارداری فرصت دارید. اگر 5 روز از رابطه ی جنسی گذشته باشد، میتوانید از قرصهای اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر بیشتر از 5 روز باشد، باید به گزینه های دیگری فکر کنید.

حتما بخوانید: ۱۵ تا از علائم واضح بارداری در روزها و هفته های اولیه از آمیزش جنسی

بهترین راه پیشگیری از بارداری در این قسمت داروها هستند که میتوانند به این بارداری ناخواسته پایان دهند. در بسیاری از موارد ممکن است یک پریودی عقب افتاده داشته باشید که نشاندهنده ی بارداری شما باشد.

برای محاسبه ی زمان دقیق بارداری به شیوه ی زیر عمل کنید:

  1. از یک تقویم استفاده کنید.
  2. به اولین روز آخرین پریودی نگاهی بیندازید.
  3. زمان پریودی بعدی را از روی این تاریخ مشخص کنید تا ببینید پریودیتان چند روز عقب افتاده است.

سقط جنین به روش دارویی (فقط با اجازه امامان جماعت)

سقط دارویی یکی از مواردی ست که میتوانید یک هفته پس از نزدیکی محافظت نشده تا 9 هفته پس از اولین روز آخرین پریودی (سن بارداری) استفاده کنید.

زمانیکه در این مرحله متوجه بارداری میشوید، هنوز در 3 ماهه ی اول بارداری قرار دارید. این زمان در محدودی قانونی سقط جنین خواهد بود.

حتما بخوانید: روشهای ساده خانگی برای کاهش درد پریود

این فرم از سقط جنین توسط داروها انجام میگیرد و خبر خوب این است که این روش صرفا با داروها و بدون نیاز به عمل جراحی قابل انجام است. قبل از مصرف دارو، پزشک اقداماتی انجام میدهد.

این اقدامات عبارتنداز:

  • معاینه ی فیزیکی
  • مرور سابقه ی پزشکی
  • تست بارداری یا سونوگرافی
  • آزمایشات آزمایشگاهی (خون و ادرار)
  • توضیح در مورد سقط جنین
  • و اینکه آیا خودتان برای انجام اینکار رضایت کافی دارید یا خیر.

پزشک به شما دو نوع مختلف دارو خواهد داد. یکی از آنها در مطب پزشک مصرف میشود. این دارو موجب جلوگیری از فعالیت هورمون پروژسترون و ریزش دیواره ی رحم میشود. داروی دوم در خانه مصرف میشود و 6 تا 72 ساعت پس از مصرف اولین دارو، استفاده میشود.

حتما بخوانید: چند روش ساده برای خانم ها که برای سلامتی حتما باید رعایت کنند

بیشتر خانمها 1 تا 4 ساعت پس از مصرف دومین دارو درد، گرفتگی ها و خونریزی بسیار شدیدی (بیشتر از پریودی معمول) تجربه خواهند کرد. این نرمال و نشاندهنده ی عملکرد دارو است.

ممکن عوارض جانبی زیر هم وجود داشته باشد:

  • درد
  • تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • تب
  • لرز
  • اسهال

چند نکته مهم سقط با روش دارویی

  • پزشک برای تسکین این علایم راهکارهایی به شما ارایه میدهد.
  • برای اطمینان از سقط کامل جنین، یک هفته بعد دوباره به پزشک مراجعه کنید.
  • پریودی باید 4 تا 8 هفته بعد به حالت نرمال بازگردد.
  • بعد از سقط جنین، برای برقراری رابطه ی جنسی مانعی وجود نخواهد داشت.
  • ممکن است 1 تا 2 هفته بعد، خونریزیهای واژینال تجربه کنید که این موقت خواهد بود.

بلافاصله پس از سقط جنین هم احتمال حاملگی وجود دارد، پس برای پیشگیری از بارداری، از قرصهای ضدبارداری استفاده کنید.

نکته ی مهم این است که اگر پزشک داروهایی تجویز کرد، مصرف آنها را طبق نسخه و تا پایان دوره ی درمان ادامه دهید. قطع مصرف داروها یا عدم مصرف آنها میتواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

سقط جنین به روش جراحی (فقط با اجازه امامان جماعت)

همانطور که از نامش پیداست، در این روش از جراحی برای سقط جنین استفاده میشود. این روش در طول 3 ماهه ی اول بارداری با موثر واقع نشدن داروها (بعد از 12 هفته بارداری) اتفاق می افتد.

قبل از اینکه سقط به روش جراحی انجام شود، پزشک یک سونوگرافی تجویز میکند. اینکار برای تعیین طبیعی بودن بارداری و مشخص کردن سن بارداری انجام میشود. این روش با بیهوشی موضعی انجام میگیرد. روشهای مختلفی برای سقط به روش جراحی موجود است که انتخاب روش مناسب به سن بارداری بستگی دارد. روشها عبارتنداز:

کورتاژ مکش (خلاء تنفسی): این روش در مراحل اولیه بارداری (هفته ی 6 تا 16 بارداری) استفاده می شود. دهانه رحم به استفاده از یکسری ابزار گشاد می شود. یک لوله توخالی (کانولا) وارد رحم می شود و با اتصال به یک دستگاه خلاء قوی، جنین با مکش بیرون کشیده می شود. این روش 15-10 دقیقه طول می کشد. برای بهبودی به چندین ساعت زمان نیاز است. پزشک برای بیمار مسکن و آنتی بیوتیک تجویز میکند.

اتساع و کورتاژ (D & C): (پس از 16 هفته استفاده می شود) این روش مشابه روشی است که برای تخلیه بافت ها پس از سقط جنین استفاده می شود. دهانه رحم گشاد می شود و یک ابزار بلند قاشقی شکل (کورت) داخل رحم می شود و دیوار داخلی رحم تراشیده می شود و سپس پوشش رحمی و جنین توسط مکش خارج می شود. این روش 15-30 دقیقه طول می کشد. برای پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز میشود.

اتساع و تخلیه (D & E): (پس از 21 هفته بارداری استفاده میشود) این روش ترکیبی از دو روش بالا است و با استفاده از ابزار جراحی مانند فورسپس انجام میگیرد.

بصورت کلی این روش کمتر از دو روش کورتاژ مکش و D & C استفاده می شود اما 90% جراحی های سه ماهه دوم با این روش انجام می شود. 24 ساعت پیش از جراحی، دهانه رحم با استفاده از یک ماده (لامیناریا) گشاد می شود. کانولا که به یک پمپ متصل است وارد رحم می شود. پمپ خلاء ملایمی برای خارج کردن بافت ایجاد می کند. در این مرحله گرفتگی عضلانی در فرد حس می شود.

حتما بخوانید: 16 کاری که برای سالم ماندن در زندگی باید انجام دهید

سپس از فورسپس برای خارج کردن بافت های بزرگتر استفاده می شود. با استفاده از کورت دیواره رحم خراش داده شده و بافت رحمی خارج می شود. در مرحله آخر برای کسب اطمینان از تخلیه کامل از مکش استفاده می شود.

word image 19

یکی از دلایل جراحی سقط جنین، حاملگی خارج از رحمی است. این حاملگی زمانی اتفاق می افتد که تخم های بارور شده در داخل لوله ی فالوپ یا نقاط دیگر به جز رحم قرار گیرند. در این حاملگی، ممکن است جواب تست بارداری مثبت باشد اما سطح هورمونها پایینتر از حد طبیعی خواهد بود. در بعضی خانمها ممکن است گرفتگی های شکم و لکه بینی وجود داشته باشد. اگر این علایم را تجربه کردید، برای اطمینان و ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

اگر بارداری خارج رحمی باشد، باید سقط جنین انجام شود چون این نوع بارداری خطرات بسیار زیادی برای مادر خواهد داشت. اگر جنین در لوله ی فالوپ رشد کند، مواد غذایی لازم را دریافت نمیکند و احتمال خونریزی و عفونت در لوله ی فالوپ وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید: قرص لتروزول-تاثیر بر بارداری، جنسیت جنین، عوارض و نکات مهم

اگر مدت زیادی از بارداری نگذشته باشد، پزشک یک متوترکسات تزریقی تجویز میکند و از رشد سلولها جلوگیری میکند.

درموارد دیگر لازم است بارداری با جراحی خاتمه یابد. در این روش از لاپاراسکوپی برای از بین بردن تخم بارور شده استفاده میشود. اگر درحین جراحی خونریزی شدید اتفاق افتاد، برش شکمی مورد نیاز خواهد بود.

برای بسیاری از زوجین این میتواند زمان دشواری باشد چون علاوه بر فشارعاطفی، استرس فیزیکی ناشی از تغییرات هورمونی را هم تجربه خواهند کرد.

غذاهایی که به توقف بارداری کمک میکنند

بسیاری افراد بر این باورند که غذاهای خاصی میتوانند به سقط جنین کمک کنند. سوال اینجاست که غذاها و نحوه ی عملکرد آنها کدام است؟ این غذاها شامل جعفری، زرآلو، پاپایا، زنجبیل، گندم سیاه، زعفران و… هستند. بعداز مطالعات مروری گسترده مشخص شد که شواهد کافی برای تایید این ادعا وجود ندارد. بسیاری از مقالات امروزه درمورد غذاهایی ست که در باید در بارداری مصرف شوند تا بارداری موفق و کودک سالمی داشته باشیم.

حمام آب داغ

باورهای زیادی درمورد روشهای پیشگیری از بارداری وجود دارد و این یکی از آنهاست. زنان باید بدانند که حمام داغ پس از نزدیکی، از بارداری و جلوگیری نمیکند و احتمال آن را پایین نمی آورد.

شواهدی وجود دارد که تغییرات دما میتواند بر اسپرها اثر بگذارد؛ اما این زمانی صحت دارد که مستقیما برروی اسپرم اعمال شود. شستن ناحیه ی تناسلی با آب بسیار داغ توصیه نمیشود چون نه تنها بر اسپرمها تاثیری نخواهد گذاشت بلکه موجب سوختگی و زخم میشود.

حتما بخوانید: 10 نکته ساده که شما را جوان نگه می دارد

نزدیکی های مکرر

این هم یک عقیده درمورد پیشگیری از بارداری است! داشتن یک شریک جنسی فعال خوب است اما این بدترین راه برای پیشگیری از بارداری است. بسیاری از افراد بر این باورند که داشتن رابطه ی جنسی کمتر، به باردار شدن کمک میکند. متاسفانه اینها همگی عقاید غلطی هستند.

بهترین راه برای پیشگیری از بارداری این است که برای انتخاب روش مناسب از پزشک سوال کنید.

خطرات سقط جنین در خانه

سقط جنین تنها باید زمانی در خانه انجام شود که از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده شود. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده انجام شد نشان داده شد که بسیاری از زنان ترجیح میدهند داروهای سقط جنین را در خانه مصرف کنند. استفاده از روشهای دیگر سقط جنین در خانه، خطرات بسیار زیادی را برای مادر بهمراه خواهد داشت.

بهترین زمان

در چه زمانی از چرخه ی قاعدگی، احتمال بارداری کمتر خواهد بود؟

بیشترین احتمال بارداری، زمانی خواهد بود که در اواسط چرخه ی قاعدگی باشید و تخمک گذاری اتفاق بیفتد.

تعیین اینکه تخمکها دقیقا چه زمانی آزاد میشوند دشوار خواهد بود و این میتواند احتمال بارداری تصادفی را افزایش دهد.

حتما بخوانید: قرص کلومیفن- بارداری، تخمک گذاری، طرز مصرف، عوارض و نکات مهم

زوجین باید از روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنند و دقت کنید که برای سقط جنین بایستی از مراجع قانونی کسب اجازه شود. این راهنما برای پزشکانی ست که به صورت قانونی قصد سقط جنین کودکان معیوب و … را دارند.


اپ چرب زبان

با اپلیکیشن چرب زبان، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


link
پیشگیری از باردارینکات بارداری

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up